2013-03-11-2748ad4fe7f0a35885a1a0eaa12a0764cc4132e5 Årets messe arrangeres for første gang på Fornebu i Telenor Arena, bilde Erlend Prytz

Om 2 dager åpner “Sjøen for alle”

I følge adm. direktør i Norboat, Erlend Prytz, ser båtbransjen lysere på 2013.

2012 var nok et tøft år for båtbransjen, med en nedgang i importen av båter på totalt 350 millioner kroner sammenliknet med 2011. Starten på 2013 ser langt mer positiv ut, ifølge aktører i båtbransjen. Bunnen i det norske båtsalget kan dermed være nådd.

 
Importen på båter har falt fra ca. 8.500 båter i 2011 til ca 8.000 i 2012, en reduksjon på rundt 6 prosent. I rene tall var fallet 350 millioner kroner, fra 1,6 til 1,25 milliarder kroner. Nå håper bransjen at bunnen er nådd, for etter første kvartal i 2013 meldes det om positive salgstall. Spesielt småbåtmarkedet under 5,5 meter, som har klart seg best de siste årene, er i ferd med å løfte seg.
 
– Norboat har tidligere spådd nullvekst i 2013, men jeg har et håp om en liten økning. Vi ser tydelig av importtallene fra i fjor at det er mindre familiebåter som selger, og det er helt i tråd med de signalene som bransjen gir oss i år. Det sikreste svaret på kjøpsinteressen blant båtfolket får vi når Sjøen for alle-messen åpner dørene den 13. mars, sier administrerende direktør i båtbransjeorganisasjonen Norboat, Erlend Prytz.

Små selger bedre enn store
Yamaha Motor Scandinavia er en av Norges største båt og motorimportører. Selskapet kan vise til en solid vekst i 2013, forteller produktsjef for Finnmaster, Lars Wardenær.
 
– Så langt i år har vi en økning på rundt 26 prosent. Trenden med aluminium er fortsatt
gjeldende, men den største økningen er på glassfiber. Med ni nyheter i 2013 har vi stor tro på nye markedsandeler, sier Wardenær.
 
– Vi erfarer at storbåtmarkedet er tungt, sier Pål Herholdt fra Herholdt-Andersen i Tønsberg. Han selger blant annet Yamarin og Buster-båter, og merker endringer i markedet.
 
– Jeg tenker særlig på båter fra 1,2 millioner eller rundt 27 fot og oppover, der konkurransen er stor fra flere merker i Europa. Vi hadde en økning i båtsalget på ca.10 prosent total i 2012, og ser vi på januar i år har vi solgt flere båter enn fjor, så vi ser positivt på 2013, avslutter Herholdt.  


Tor-Arne Thorsen fra Medø Marina selger småbåtmerkene AMT og Terhi. 
– Ja, jeg tror det snur i år og jeg har store forventninger til Sjøen for alle. Det er i hovedsak de små familiebåtene som selger best, båter opp til 22-23 fot. Som forsiktig optimist forventer jeg en oppgang på noen få prosent i forhold til i fjor, forteller Thorsen.
Stor båtinteresse
Ferske tall fra en spørreundersøkelse InFact har gjennomført for Norboat viser at båtbruken er betydelig i Norge, kanskje den høyeste i verden. 48 prosent av alle nordmenn oppgir at de var ute i fritidsbåt i løpet av 2012. I dag finnes det rundt 800 000 båter langs den norske kyststripen.
 
– Dette bare forsterker våre antagelser om at vi fortsatt er et folkeferd med stor båtinteresse, avsutter adm. dir. i Norboat, Erlend Prytz, i fredagens pressemelding.
 
Norges største båtmesse, Sjøen for alle, åpner dørene på Telenor Arena på Fornebu onsdag 13. mars, og avsluttes søndag 17. mars.
  
Noen tall og fakta:
•      Importen sank med 22 prosent i kroner fra 1,610 til 1,250 milliarder kroner
•      Antall båter sank med 5,7 prosent fra ca 8.500 til 8.025.
•      Finland holder førsteplassen med 19,6 prosent markedsandel og 245 millioner kroner ned fra 305 i
 
2011.  
•      Til tross for en reduksjon på 22,1 prosent fra 237 til 185 millioner kroner tar Storbritannia andreplassen fra Frankrike.
•      Polen svinger seg fra 6 til 3 plass med en ubetydelig endring og er stabil med 162 millioner kroner både i 2011 og i 2012.