2013-02-11-f683f16f1f60f1a6b70d2db4234c8f1275cadfc7 Sand Maritime AB hadde verdenspremiere på nyheten SAND 7 Classic, en Hollandsk snipor som viser seg å være en suksess under messen

Optimisme i bransjen når båtfolk begynner å kjøpe igjen!

Noen færre besøkende, men flere handlet på den svenske båtmessen i Göteborg, forteller leder av messen, Bengt Wallin.

- De som liker båtlivet synes villige til å investere igjen, og det er virkelig moro, sier Bengt Wallin.

Etter en tøff start på 2012 begynner båtbransjen nå å føle en svak optimisme. Årets ”Båtmässa”, hadde 325 utstillere og over 60 700 besøkende.
- Vi hadde samme antall utstillere som sist, men rundt ni prosent færre besøkende, sier Bengt Wallin.
Besøkstallene har en logisk forklaring på at båt industrien generelt har mistet en del utøvere de siste årene.
- Hvis vi ser, for eksempel antall båtnetter i Vestre Götaland ser vi en nedgang på 23 prosent siden 2009. Forklaringen er ikke at båtinteressen faller, men konkurransen om folks fritid øker.

Men til gjengjeld, mente mange utstillere at båtinteressen var bedre enn i fjoråret.
En av dem som var meget fornøy var Peter Tholérus, eier av Micore Plast, som har vært med på messen siden 1990. I år viste han fire modeller - Vi solgte 20 båtpakker med båt, motor og navigasjonsutstyr, direkte på messen. Det er "all time high" for oss, da vi sjelden selger mer enn ti båter.

Anders Wassmo på Sand Maritime AB oppnådd også salgsrekord, med sine eksklusive Snipor. Normalt selger han ikke en eneste båt under messen, i år solgte han seks.
- Jeg tror interessen for Snipor begynner å øke, folk ønsker ikke bare fart, men kose seg og ha god tid på sjøen. Jeg følte større interesse fra de besøkende i år.

På utstyrsavdelingen i andre etasje var det overfylt.
En som hadde litt ekstra var Håkan Steen på SeaSea Boat, som alltid er med på båtmessen for å selge båtutstyr.
- Et av våre mål er faktisk bare å dele ut vår store katalog til besøkende, og det er vanligvis ca 20.000 kataloger. Men i tillegg fikk vi en betydelig økning i salget. I år var folk på messen for å handle, sier Håkan Steen.