2013-01-24-a9f7136ae10738250553ad624478abcf1a5c2f1d Klassiske linjer og spreke farger..klikk for flere bilder av 50 foteren 2013-01-24-8d9bd3f776f19ba4d7ea9c373a12cdde5461a1a2 Vågalt skrog, men i dag kan man få folie og skifte farge etter noen år og dermen har du ny båt... 2013-01-24-2fb1591d6dd385b0cbcbb104104edd64d3f96fd1 Ingen ting overlatt til tilfeldigheter, selv i taket solte MC5 seg i lyset 2013-01-24-840c47efd3de4598c4846603a0948c47e3ceb15b Sittergruppe på akterdekket 2013-01-24-a0aa963a0e988e860e833a57021c45cb1e34b1e8 Med godt stuverom under 2013-01-24-cb3fed86822d93276c387088651faa03d648a78c Under trappen til flybridgen har de også utnyttet plassen 2013-01-24-2fe69c14fc6d0cbc6658ffb78f7d24d72f10cef8 Lett tilgjengelig med hev og senk av badeplattformen 2013-01-24-6d0e8f563d3220f8c5ded7e1da605d08835e7a0e En av de to volvo motorene, hull 1 er utstyrt med de største. Meget god plass og ryddig i motorommet 2013-01-24-4cd255ec66aa34bc7ae072574addad38315ec871 Salongen i duse farger, og mange lekre lyseffekter 2013-01-24-bf576d3d21d8b6a82f3e56710a9bb9cf770e55cb Pantry er lagt helt akter, i likhet med mange andre. 2013-01-24-de6ed2bbe824dc7ac2d02fddf2f2a322aadd4e04 Italiensk design, selv ved vasken. Springen er elegant skjult 2013-01-24-827dd6e06a2f3c00c5f254d05eeabe0ed963d5a8 På styrbordside akter, gode skap til glass, kjøleskuffer mm 2013-01-24-dddc1ad89c8f92cb8e9d4005db8d3a21dd49c371 Salong 2013-01-24-49b3d768faa1f8596833dde017e12e62e9625d70 Eksklusivitet i valg av materialer gjennom hele båten 2013-01-24-3304cd35b3dfcc54ca193b849c88c3721e848a39 Dobbel føreposisjon 2013-01-24-857a57b531bc4026aae2bd7591023847ca7829c2 Dashboard 2013-01-24-287380105ad5dca6de5baab222e9f2115437ed3e Solide elektriske vinduer på begge sider, som kan åpnes og lukkes fra føreposisjon 2013-01-24-44c16012f8e6de458ff5034211417c8a770d780d Her kan man trives som gjest ombord 2013-01-24-73e76dd820424cf75543f25e45d5c4033df87c93 Eller som reder i midtkabinen 2013-01-24-c7089fcc7b06c58c4ec8829bfc3f51e7cb366450 Vindu i skrog med ekstra forsterkning og 2013-01-24-91ad19f8ecf4ca36e2ff13107cfe014a8d59c968 Sjarmerende at man holder på Koøyet 2013-01-24-5061142b90dc0d36a3d142c1aac0dbbe622f8a93 Favorittplass for de minste ombord 2013-01-24-aedfb4c13380373d998ac1a12e873158477107c8 Flotte bad 2013-01-24-5f0f78df853eb02846fe015282c2f9b95deea5a7 med gode dusjrom 2013-01-24-c1dd503798ae8c507b4d1000c144f6ada27b8e6e Lyst fint interiør 2013-01-24-a18fe2efc0e3b8eed24763e7878bc705bf14b5b9 Flybridgen mangler heller ingenting 2013-01-24-cc84a92c65e2cabf501336d9805a529c21d08b70 "Bader" i lyset fra taket i messehallen 2013-01-24-b9dfe3d6641c4c66ce0fee47a392e5e013d7a832 Et solid utbrettbord, dette er ikke billig 2013-01-24-6e991cf9630c68e9f110348c0049db4a67e13f08 førerposisjon 2013-01-24-586a52ce14d50e50deca406a6ecf72b533d6ab1b Sittegruppe ved førerposisjon som kan omgjøres... 2013-01-24-355ccd44b2416c673ad350666f1d64f6d86456c0 til solseng 2013-01-24-eda74bc3fb90e0092d738fa59cf8d449156011ce 2013-01-24-78057b82a58372e024b39bf57187ef5fdf31eafe Wet bar 2013-01-24-d866226bb82714b4f778e78b706d0fa5055e1a71 Et navn vi kan forstå 2013-01-24-ef2842aefbfab1a945c8da9c5b66e575aada2eac Vi takker Joakim for en flott guidet tur..og ser frem til å se båten i Skandinaviske farvann..

Nyheten Beneteau Monte Carlo 5 - en design perle!

Arkitektene Novolari & Lenard har i samarbeid med Beneteau sin designavdeling, samt erfaringene fra Monte Carlo Yachts, skapt en ”bølgebryter” på flere måter.

Båtsans fikk omvisning ombord i Düsseldorf av Joakim Wernered fra Dream Marine i Sverige. Han har store forventninger til båten. De hadde akkurat mottatt info om de første sjøtestene, som var meget gode. Farten var målt opp mot 30 knop. 

Det nye samarbeidet inkluderer også skipsingeniør Tanguy Le Bihan og Patrick Tableau. Arkitektene valgte å gi baugen en tulipan-form for å gi bedre bølge brytning og er spesielt designet for å skjære gjennom bølgene i alle sjøforhold. De kaller den ”bølge kutter” på grunn av sin spisse form. Det blir som et deplasement skrog i baugen, for så å flate helt ut akter. Sammen med IPS fremdrift skal dette gi båten en myk og behagelig gange. Båten ligger stabilt og løfter baugen bare 4 grader, mot 6-7 grader som er vanlig for en båt som har en toppfart på over 30 knop. Dermed blir sikten i fartsretning meget god.

Verftet som produserer båtene er nytt, men med erfaringen fra Beneteau og Monte Carlo Yachts blir ingenting overlatt til tilfeldighetene. Båten er en luksusbåt, og har kvaliteter som man ser på langt dyrere båter enn det denne vil koste.

Basisprisen på MC5 med IPS 500 er satt til NOK 4 919 000,- inkl. avgifter, og dette er meget aggressivt. Litt av grunnen til de gode prisene er at båtene ikke er laget på bestilling til hver kunde. Du kan velge mellom en del farger på stoff og gardiner, men ellers blir det stort sett en standard båt.

Per Øyvind Iversen hos Normar Yachts AS, forteller til Båtsans at en "ferdig utstyrt" MC5 med IPS 500 vil koste 5 990 000,- levert på vannet med fulle tanker i Frankrike.

Iversen forteller videre at de har fått en utrolig god mottakelse på deres stand i Düsseldorf. Noe som har "tvunget" meg til å pakke kofferten for en ny tur i morgen, sier han. Hele produksjonen på MC5 for inneværende år er allerede solgt og vi får nok ikke se båten i Norge før våren 2014. Mulig ett skrog høsten 2013.

Liker du også de klassiske linjene til 50 foteren, finner du mer info hos Normar eller Monte Carlo 5.