Den nye generasjonen til Princess, 52 Flybridge!

Se de første bildene av Princess 52 flybridge hos Båtsans. 52 foteren har i disse dager verdenspremier på Tullett Prebon London Boat Show, og du må IKKE ha Fritidsbåtsertifikat (D5L) for å føre den.

To store messer pågår delvis samtidig, og naturligvis velger de engelske verftene å være lojal med å presentere sine nyheter hjemme først. Som først Norske magasin presenterer vi nyheten med bilder.

Princess og Nye Norske Båtsenter har solgt utrolig mange ”prinsesser” i Norge, og de kommer ikke til å selge noe mindre, når den nye generasjonen blir sjøsatt.

Nytt skrog, nye farger samt helt nytt innvendig og flybridge design.

Hennes unike v-bunn skrog lover lavere planingsterskel, selv med aksling, og skal ha meget gode sjøegenskaper. I bygg nr 1 står to doble Caterpillare C12 A (2 x 715mhp) og da går den fra 29-31 knop. Båten kan alternativ leveres med 2 x Volvo D9-575 (2 x 575mhp) fart: 25-27 knop eller 2 x Volvo D11-670 (2 x 670mhp) da med 28-30 knopp

Innvendig er også store endringer. Pantry er flyttet akter, og man er dermed i senter for hva som skjer i salongen eller på akterdekket. En genial løsning som også andre båtmerker har funnet ut er det rette. Hos Princess 52 kan man også åpne glassdørene ut mot akterdekket helt, dette gir et enormt volum til båten. Salongen er nå flyttet opp og rundt føreposisjon, og med gigantiske vinduer kan alle gjester følge like godt med. Førerposisjonen er en drøm for enhver kaptein, og på grunn av senkbar badeplattform (som er skrudd fast) unngår båten Fritidsbåtsertifikat (D5L).

Under dekk, får gjester og eier følelse av å være på en luksus yacht. Eier’s lugar har de største rutene vi noen gang har sett på en 52 foter, og lugaren står ikke tilbake for 32 meteren til Princess. Helt klart at produksjonen av yachter, gir de mindre båtene en del fordeler andre ikke har. Her er nye finesser og detaljer som man oppdager hele tiden.

Sist men ikke minst er det flybridgen, den har fått føreposisjonen på styrbord side. En liten salong på babord side som kan omgjøres til solseng. Flybridgen er dyp og man sitter lunt. Bak førerposisjonen er det en wet bar, og så kommer en gigantisk salong med et solid langbord.

Olav Stølsli som guider meg rundt og forteller om båten har kun klart å få 2 slike båter til Norge i år. Han skulle gjerne sett at de fikk flere, da dette er den nye generasjonen til Princess. Med dagens pund kurs, vil båten ha en pris på litt over 7 millioner, så for noen av oss blir det fortsatt bare en drøm.