IT mannen, Kårfinn Hatlevoll, bygde drømmebåten!

Det var en gang en Sogning som hadde en drøm, om å bygge seg en båt..

Slik startet eventyret som tok Hatlevoll 8 år å fullføre. Hele båten har han bygget i garasjen sin hjemme i Arendal. Uten noe form for erfaring, bare litt telefonhjelp fra sin bror som er båtbygger i Luster i Sogn.
Båtkunnskaper og vant til sjøen er selvsagt Sogningen, som er oppvokst i Luster.  Sjøvei var eneste alternativ, da det den gang var en veiløs bygd. Prosjektet trodde han skulle ta 3 år, men det tok hele 5 år mer enn beregnet. Hver dag etter jobb, ble det noen timer i garasjen, totalt nærmere 7000 timer. Eneste gangene jeg tok fri, var i ferier.

Gudrun 34 er originalnavnet på båten som er 34 fot, har en bredde på 3,5 m og er CE-merket i kategori A. Motor er Yanmar V8 med 375 hk. Båten har en toppfart på 33 knop og marsjer på 25-27. Overbygget er det Helge Solvang som har designet, svigerfar til eldste datter. Han er egentlig illustratør. Men da overbygget ble montert, grøsset jeg nesten, forteller Hatlevoll stolt. Det passet perfekt til skroget.

Hele båten er et syn, der den ligger blant gammel trebåttradisjon under Trebåtfestivalen i Risør. At noen setter i gang med et så ambisiøst prosjekt, er bare å ta av seg hatten for. Hatlevoll har allerede gått båten fra Arendal, til Luster i Sogn i sommer. Overalt hvor han kom på Vestlandet har båtfolk og andre latt seg imponere av båten, som har et 5mm mahogni lag utenpå furufiner.

Utstyrt med imponerende 3 doble kabiner, samt en dobbel akterkabin. I baugen var det laget en salong med nedsenkbart bord. Den ble fort vedtatt av familien, at den skulle brukes som koseplass, med tv og playstation. Dermed er den nedsenket, med masse puter og tepper. Pantryen er like velutstyrt som dagens nye plastbåter, med demping i skuffer og skap. Føreposisjon har det meste av navigasjons utstyr og alt av instrumenter er lett tilgjengelig, samt er oversiktelig plassert.

Er båten tilsalgs spør vi? Tja, for den rette prisen er den det, sier Hatlevoll. Han har brukt litt over en million kroner i materialer, men da er ikke arbeidstimene tatt med. Hatlevoll mener at målet var veien, ikke nødvendigvis å bruke den.

Etter turen ombord håper vi virkelig at sogningen tar seg tid til å nyte mesterverket sitt, som er intet mindre enn praktfullt.