Flaggskipet Viksund 39 St Cruz!

Endelig kan flaggskipet vises frem og Viksund har all grunn til å være fornøyd med båten. Vi går får nominering også i år, smiler Rune Viksund, som tok meg med ut på testtur.

For en sjøopplevelse, 39 knop i en 39 fots flybridgebåt er ikke dagligdags. Her vil nok ”gutten” komme frem i mange som blir eiere av en slik. Viksund har valgt Cummins sitt Zeus system og har samarbeidet tett med ingeniørene for å oppnå maksimalt resultat. Dette har de absolutt klart og med 2 x 480 hk klarer båten 39 knop.  Det føles som du sitter i en sportsbåt og du glemmer at du er i en så stor båt. Skroget virker helt fantastisk, nå var det stille sjø testdagen, men litt bølger fra andre båter gjorde ingenting. Fin marsjfart er 25 knop.

Båten er utstyrt med trøster, men den blir unødvendig å bruke med pod systemet. Inn og ut fra båsen går som en lek, du bruker joystick og systemet lar deg gå sideveis om nødvendig. Litt øvelse, men utrolig enkelt. Litt nytt må venne seg til, som rattet er elektrisk styrt. Dette gjør at rattet er utrolig lett og du kjenner ikke at du svinger, men du ser båten reagerer med en gang. Støymessig er det ikke mange som kan konkurrere. I 38 knop satt vi tre stykker og pratet med helt vanlig stemme, utrolig. Dette er en ”leken” flybridgebåt.

Flybridgen er det naturlige samlingspunkt på godværsdager og det er lagt opp til at kapteinen skal få være med i det gode selskap. 4 plasser i fartsretning, stor u-salong og wetbar. Man sitter også lunt og godt nede på grunn av gode skjermer.

Akterdekket er stort med salong og badeplattformen rommer lett en gummibåt eller andre vannleker. Inn til salongen og stor pantry. Her har man alt for å tilberede de beste måltider. Induksjon kokeplater, kjøleboks, dobbel vask, oppvask og kjøleskap. Mange smarte smådetaljer har snekkeren også sørget for.

Førerposisjonen har 2 doble, meget komfortable stoler, oversiktelig og dynamisk. Joysticken er plassert ergonomisk og mørkt dashbord gjør at man unngår refleksjoner. På babord side i samme høyde som føreposisjonen er det plassert en liten dinette, her kan man sitte og følge med under fart. Totalt 4 sitteplasser.

Under dekk er det 3 kabiner, en stor mastekabin og en dobbel, samt en med to enkelkøyer. Masterkabinen er enorm i høyde og bredde sammenlignet med andre 39 fotere. Eget bad og toalett til masterkabinen. Badet er moderne med meget god plass og eget dusjavlukke. Gjestetoalettet er også delikat med store speil og godt lys.

Tilslutt det aller helligste, motorrommet, med så store motorer samt Zeus fylles det godt opp. Samtidig er det plass til vedlikehold og alt er lett tilgjengelig. I dag med så avansert motor og utstyr, blir det ikke mye man gjør selv, kun det nødvendige vedlikehold og det er godt tilrettelagt.

Dette er bygg nr 1 av Norges største serieproduserte fritidsbåt. I disse tider når mange flagger ut er det grunn til å være stolt. Prisen starter på 4,1 millioner, ønsker man Zeus er tillegget ca 600 tusen. Båten er en stor 39 foter og er 100%, en Viksund, så vi krysser fingrene for en ny nominasjon.