En "solskinns historie" fra Vestlandet!

Et veldig skummelt uhell på Grasholmen mandags kveld, endte godt, takket være blant annet IF Forsikring. Det gikk kun 48 timer fra saken ble innmeldt, til de godkjente oppgjøret i IF.

Det er Salgssjef hos Lunde Båt Vest, Flemming Brun Henriksen, som forteller Båtsans historien. De skulle sjøsette en Bavaria Cruiser 36 etter at den var blitt bunnsmurt og polert. Dette var seilbåten til en god kunde av Lunde Båt. Da vi skulle sjøsette båten med en kran-bil, røk stoppene og båten falt rett ned i bakken. Det var kjempe flaks at ingen ble skadet (dette var en dramatisk hendelse).

Seilbåten var en et år gammel Bavaria og kunden var rimelig sjokket av hendelsen. Han var også redd for at seilferien nå hadde gått "rett vest". Det ble en veldig tøff sak for han, ikke noe sinne, men litt tårer kom når han så båten. Han skulle starte ferien med barnene sine mandag 16. juli.

Dette ble også en belastning for meg, forteller Flemming, da jeg så for meg at vi hadde "frarøvet" ham ferien. Selv om dette ikke var vår feil, siden vi ikke har kontroll på teknisk utstyr på kranbilene. (Det var vår underleverandør som utførte jobben med å ta "vårpussen").

Flemming forteller videre at i tillegg til Bavaria og Dufour båter, selger jeg IF forsikring. Jeg "kjente på kroppen" at her skal jeg gjøre alt jeg kan, for å redde ferien til den uheldige kunden. Jeg kontaktet IF forsikring tirsdags morgen. Fortalte dem om hendelsen, samtidig som jeg sa at jeg håpet de kunne være med på og "redde" ferien, til vår gode kunde. Jeg fikk tilbakemelding om at de skulle få tak i en takstmann. Etter ca 15 minutter fikk jeg melding om at takstmennene de pleier å bruke, var på ferie. Jeg spurte den hyggelige saksbehandleren om jeg kunne prøve å skaffe en takstmann, via mine kontakter. Hun var veldig positiv til dette. Jeg kontaktet da en lokal takstmann og han kom etter en time (vil også takke takstmannen som var så innstilt på å hjelpe den uheldige kunden).

Skaden var stor og etter å ha "kalkulert" reparasjonen, fikk jeg melding om at det eneste han ville anbefale, var å kondemnere båten. Jeg kontaktet da IF Forsikring om morningen og sa at jeg virkelig ville redde ferien og håpet på en rask behandling av saken. Etter noen få timer kontaktet saksbehandleren meg, samt bekreftet at den uheldige kunden ville få den nye båten vi hadde på lager.

Jeg ringte den uheldige båteieren og det ble "lykketårer" når jeg fortalte at vi sjøsetter "vår" Bavaria Cruiser 36 Avantgarde i kveld. Båten blir klar for henting til planlagt ferie som starter på mandag.

Flemming forteller videre at han har solgt Bavaria båter i snart 10 år og dette er den beste dagen for han i båtbransjen, noen gang. Han takker stort til IF Forsikring, som brukte så kort tid på å saksbehandling.

Vi har nå sjøsatt den nye Bavaria Avantgarde modellen, lørdag kveld, for å redde ferien til den ulykkelige båteieren, som nå er den lykkelige.