2012-06-14-3d9fa3149038710941b0910a9506a6f89afe3753 Team Telefonica, ført av Iker Martinez fra Spania, ved starten på den 8 etappe fra Lisba, Portugal til Lorient, i Frankrike. Volvo Ocean Race 2011-12. (Credit: PAUL TODD/Volvo Ocean Race)

Følg den spennende sluttspurten i Volvo Ocean Race!

Telefónica (Iker Martinez / ESP) har ledelsen, ikke bare imot mål i Lorient på den 8 etappen, men også rett mot senteret av et meget ekkelt lavtrykksområde i Nord-Atlanteren.

Groupama (Franck Cammas / FRA) nølte litt, slik at PUMA Ocean Racing drevet av BERG (Ken Read / USA) og Camper med Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson / AUS) fikk passert dem.

Med rundt 800 miles igjen før flåten må jibbe - en vanskelig manøver selv ved de beste tidspunkt – har det verste været ennå ikke kommet. Vindkast på over 40 knop og bølger på seks eller syv meter er forventet, men flåten viser ingen tegn til å slakke opp. Presset er nå på lederne og ingen kommer til å slakke av med mindre det virkelig blir nødvendig.

"Vi har kastet en stein på gasspedalen slik at ingen kan ta foten sin vekk for å kjøre båten, så det er ganske spennende akkurat nå," sier Ken Read, skipper på PUMA Ocean Racing. Ifølge Read, gir været en følelse av Sørishavet i seg. "Vi er på vei mot en omgang juling", sa han i dag i et live intervju fra båten. Read fortalte at bølgene bare så vidt var begynt å bygge, noe som Biscayabukta har et beryktet rykte for.

Selv om forholdene sannsynligvis vil grense seg til godt sjømannskap og overlevelse, er det fortsatt et race som kan vinnes, og innsatsen er høy. Groupama samlede ledelsen kan lett velte og med ekstra press på riggen og seil, er det en fin balanse mellom å være konkurransedyktig og å være forsvarlig. "Du har alltid ting å bekymre deg for, men du kan ikke bekymre deg for mye," advarte Abu Dhabi Ocean Racing skipper Ian Walker, som for tiden ligger på femte plass. "Vi er fortsatt med og kjemper om å komme til Lorient så fort vi kan."

Seil skifte i de tunge forholdene er kostbart. Med alt stablet så langt akter som mulig og kun én person om gangen fremover i byssa, kontrolleres muligheten for at baugen ikke går ned.  Går noe galt kan det lett koste ledere, Telefónica, deres 4,6 nautiske mil (nm). Marginen kan tapes i løpet av minutter.

Tidligere race vinner og skipper på Sanya, Mike Sanderson, (nå på sjette plass) sier det er den voldsomme medvinden som gjør Volvo til et "må-gjøre" race. "Det er med sommerfugler av spenning og med nervøsitet vi går inn i dette," sa han. "For å være ærlig, tror jeg enhver skipper lyger om de sier at de ser frem til det. Det er spennende tider."

Følg den spennende slutten til Volvo Ocean Race her