2012-06-07-cd3ff8ff0d581ff47e597332696bf8ae3d72cd69 Bilde Marex, Fra test av nye 320 ACC, Klikk for å se alle bildene fra vårt besøk i produksjonen... 2012-06-07-b9857c9e27afd6cfe9f98d9955adabf623265703 Bygg nr 1 av Marex 320 Aft Cabin Cruiser, en flott 32 foter 2012-06-07-d37f5036b94ce31b34fa3a997308be3e3e972d08 Vinduene i skroget er ikke på plass ennå, men vi får et godt intrykk av hvordan de sotete vinduene blir 2012-06-07-ee0bd737bba452f77c93bef14bb69e0031c7931b God badeplattform med benk for lagring av fender og gass, solplass oppå akterkabinen og på dekk i front 2012-06-07-80c559a2682f852af20f802ee8f48a743e2abe76 Daglig leder, Stian Wesøy i akterkabinen. Garantert ungdom/barnas favorittlugar 2012-06-07-c06a77e8e762a40d1f6c1c4e7ec485b374d0e5ce Hele tre sengeplasser i akterkabinen 2012-06-07-c2d3f1fa75224f3701e671e017e0d34e70e7fc19 Godt med Stuveplass og skuffer/skap i lugarene, her med lyst treverk, kan også få mørkt om ønskelig 2012-06-07-7fb9183fc8c66b6bfaff8899fd7f16bec1834677 Dobbellugar i front, også her suveplass under sengen (lite bilde) 2012-06-07-653756fdf7cd5d0eeecae0372b8132524aefed84 Et enormt bad, med eget dusjkabinett. Lite bilde nederst viser brønnen som gir ekstraplass i dusjen og man unngår søl på badegulvet 2012-06-07-125cbf374770f3e4bd0c16c74d24275ec7525b72 Største badet jeg har sett i en 32 foter 2012-06-07-c21741d18081bc9718b8975c14c828f45acbb79f Store vinduer og soltak i cockpit 2012-06-07-220348f90c4048943e07ca76b1b1878b43e395a6 Her kommer u-salong og pantry 2012-06-07-86c63b00731d0dc2ba94e706a65ac2072a7d6b2b Førerposisjon, likens som i 370 2012-06-07-bc19632a5f08543b8beb26b0f4cd158581126b99 Plass til solcellepanel 2012-06-07-ea6a28bc50492c299704ce5f9fcb3e05d9ee6ec1 Motorrommet, litt fabrikkstøv, men skal skinne når alt er klart om 3 uker 2012-06-07-ce59f2dbcff588f853b7a7b4c9b0f96aca83e19d Her fra produksjonen, lærling Ruben arbeider med en litt mer eksklusiv variant, med teak dekk osv. Montering, pussing, støping. Mye arbeid før en kunde kan overta. 2012-06-07-63467266220eebb0739e2b4bab6043cd579cc508 Bygg nr 2, "Ferrarirødt" skrog, med mørkt treverk innvendig. Skal vises frem til forhandlere om 3 uker 2012-06-07-954f5a5e1561bc30274c0f8d95ff38fc73faad63 Med dataprogrammet, Reno 3d, kan Wesøy se båten i alle vinkler. Demontere eller montere båten komplett. Et fantastisk arbeidsverktøy

På verftsbesøk hos Marex!

Med den nye modellen, Marex 320 ACC, legges listen høyt for hva man får plass til i en 32 foter. Her kommer terningkastene til å ligge helt på topp.

En helnorsk båt fra Marex, produsert i Fevik og designet i samarbeid med Kristian Nikl og Espen Aalrud. Marex 320 Aft Cabin Cruiser blir en mindre utgave av den prisbelønnete 370. Det koster å utvikle nye modeller og denne ligger på rundt 8 millioner i utvikling, så forventningene er høye til mottakelsen.

Om 3 uker skal to båter sjøsettes, en hvit og en med ”Ferrarirødt” skrog.  Jeg lar meg umiddelbart begeistre, virkelig flott. Kvaliteten på gelcoten i dag er så god og med solfilter er faren for falming svært liten. Neste bygg (båt nr 3) får en brunfarge i skroget.

320 ACC er en stor 32 foter som rommer to store kabiner, med markedets beste lagringsplass i skap og skuffer. Frontlugaren har dobbel soveplass, som kan romme 3 personer om nødvendig (to voksne og et barn). Lugaren har fått en smart skråstilt seng, god ståhøyde og de dypeste skuffene jeg har sett i en båt. Lagring under sengen er det også plass til.

Mye av grunnen til alle disse gode nye løsningene, er at dusjen er flyttet mer midt i båten, i stedet for å ligge langs skottet. Dette medfører et herlig baderom, som blir vanskelig for andre 32 fotere (også større båter) å måle seg med. Stian Wesøy tror flere vil komme etter med samme løsning.

Føreposisjon er som i 370 og cockpit løsningen er også helt lik. Alle gjestene kan følge godt med og man kan endre salongrygg slik at to personer kan sitte i fartsretning likt med førerposisjon.

Akterkabinen har 3 sengeplasser, en dobbel og en enkeltseng. Akterlugaren blir nok ungdommens favoritt lugar. Her kan de være i fred, om de ønsker. Full ståhøyde, mye skap, luftig, med vinduer hele veien rundt, bord i midten for eventuelt spill. En perfekt akterlugar. Oppå akterkabinen er en dobbel solseng, med manuell ”cabriolet” kalesje.

Med en bredde på 3,30 er det god plass til å gå rundt båten på begge sider av dollbord, frem til baugen. Her kan man også få dobbel solmadrass til fine sommerdager. Båten leveres med to takvarianter. En med skyvesoltak eller skyvekalesje i soltaket, velger man det siste blir takluken dobbel så stor, enn ved enfast installert. 

Motorinnstalasjon i den første båten som ble testet, har en Volvo Penta D4 300 hk, med den gjorde båten 27 knop. Litt småjusteringer og den skal ligge rundt 28 knop på topp og marsje på fine 23 knop. Båten er på aksling, men kan også leveres med hekkaggregat. Motorrommet ligger midt i båten og det er god plass til vedlikehold.

På det norske verftet arbeider det i dag 32 personer, fra alle nasjonaliteter, forteller produksjonssjefen. Faktisk arbeider landets beste elev i sitt kull som læring her, Marit Eikås, hun er landets første kvinne innen båtbyggerfaget. Når jeg hilser på, er hun opptatt med bygg nr 3 og kan bekrefte at hun trives godt i faget.

Båtene blir vakumstøpt og farlige gasser blir det mindre av i produksjonshallen. Den nye Marex 320 ACC får CE merket kategori B. Prisen på båtene blir litt i overkant av 2 millioner, alt ettersom hvor mye mer man ønsker å putte på. Velges hardtop er også solcelle på taket et alternativ.

Det gleder meg å se at Norsk produksjon og design virkelig sitter. Denne båten, slik jeg ser det, vil gi mange konkurranse om kundene. Vi ser frem til å se det ferdige resultatet som har premiere på "Sjøen for alle", i september.

Les mer om Marex, samt få spesifikasjonene på båten her