Slaget om England – Princess V39!

Med rikelig av plass og feilfri førerposisjon, tar Princess ut store skyts i slaget om England. Les testen “Battle of Britain” © Hugo Andrea / Motor Boat & Yachting / IPC+ Syndication. Oversatt til Norsk her hos Båtsans.

Princess visste de måtte komme opp med noe usedvanlig hvis de skulle klare å stjele noe salg fra den enormt populære Fairline Targa 38. Med V39 ser det ut, etter alt å dømme og alle de anerkjennende kommentarene fra publikum på messene, at de har klart nettopp dette.

Den største forskjellen er størrelsen. V39 er 42ft 6in lang (12.98m) og 12ft 5in bred (3,81m), dermed er den nesten 3 ft lenger og 6in bredere enn Fairline. Den har også mye mer innvendig høyde, takket være en ny metode i konstruksjonen av skroget, som reduserer dybden på bærebjelkene.

Du kan føle fordelene overalt i båten, men aller best merkes det i midtkabinen. Du kan stå oppreist i deler av kabinen, samt sitte på sengen uten å måtte bøye hodet. De store vinduene i skroget er ikke like store som på Portofino 40, men de gir mye lys og frisk luft på begge sider av midtkabinen. Man kan også velge om en ønsker dobbel eller to enkle senger, ved lett å skyve dem sammen eller fra hverandre. Den er faktisk mer komfortabel enn midtkabinen i V42, det eneste er at den ikke har eget toalett og baderom. I stedet har V39 et baderom i front med dobbel inngang, en som gir direkte adgang fra forkabinen. Det er et meget stort toalett/baderom med stor separat dusj. 

Salongen og pantry har samme utformelsen som Targa 38, men med betraktelig mer rom til å bevege seg rundt i. Større dinette, med naturlig lys som kommer ned fra et stort takvindu. Enestående med lagringsplass i båten. Pantry med overskap i øye-høyde, skap under setene, henge garderober og små skap på hver en ledig plass. Det største og mest nyttige av disse lagerrom er det dobbeltdør store lagringsrommet helt akter, som kan ”svelle” alt fra fender, redningsflåte, til en oppbåsbar gummibåt. Man kan også ha et hjelpefartøy på den haudrauliske badeplattformen, som enkelt og uanstrengt lar deg sette den på vannet.

Cockpiten har fokus rundt den store U-salongen, med et utbrettbart teakbord. På andre sidene er ”Wet” baren. To solide førerseter som tillater et par å sitte sammen i front, mens en J-formet sjeselong på motsatt side, slik at gjester kan holde dem med selskap.

I førerposisjonen er det full klaff, med ratt og gasshåndtak i perfekt høyde og avstand, enten du sitter eller står for å føre båten. Det store elektiske soltaket gir nesten følelsen av åpen båt og der er nok rom til å stikke hodet opp uten å føle det ubekvemt.

Tilpasning og finish gjennom hele båten er langt ut over alle proporsjoner, i henhold til den relativt beskjedne prisen av V39. Dette plasserer en klar distanse mellom denne båten og dens Franske og Tyske rivaler og om ikke den like eksklusive Targa 38. Det eneste kompromisset for V39 er at den kun leveres med et motorvalg, selv om 2x Volvo D6 330 hk på aksel som igjen gir en toppfart på 38 knop, blir det neppe en ulempe.

La oss se på det, V39 er en så imponerende pakke at det er vanskelig å se at noe kunne vært gjort bedre eller annerledes.  Men ut fra vår forhåndsvisning av Portofino 40, verker Sunseeker etter å ta opp utfordringen.
 

Kilde-  Motor Boat and Yachting
© Hugo Andrea / Motor Boat & Yachting / IPC+ Syndication