2012-05-09-adbca6809b6f404d98c541cc2dc5949eb8fc8284 Produsent Tony Fleming i Sandnes, klikk for flere bilder av Yachten hans, en Fleming 65 2012-05-09-ead206dd1c78d607b968d4dcb0ed7da72546ea22 Peter Johansson, viser tre av styreposisjonene 2012-05-09-da8c44394fa74e832a525f0436882022a6c305ea En nydelig pilothusyacht på 71 fot 2012-05-09-0a526c6d14effd3160b528d7e8ce61904872cff8 Salong og pantry 2012-05-09-dd3c66461af8014b7db1db55d97f78961c023c2c Plass til å underholde mange gjester 2012-05-09-209fb4c417780786b1b53159fe950157942dd9f4 42 tommers tv 2012-05-09-c86e3a6ebb41d81044b209926c708f3d2d63a975 Pilothuset 2012-05-09-31e4bc1acd6ff02658dda88a8e87e033733e5d79 Flybridge, med solid og velbrukt grill, også her kan de flotteste måltider inntas 2012-05-09-59875cef48b05c1f27900e88cbea0e2b471c5c60 Kran for lettbåt 2012-05-09-a153fd7b6416b31bc75220b1109008b0c448b10c Hovedlugar.. 2012-05-09-4716f1361e8552ab5465bf0242dfd581bc231c61 Eget toalett og bad 2012-05-09-0ffa83693205b5377d051da3f9c366d5cb3b90cf Styrbord gjestelugar.. Her kan man velge i flere varianter av lugarløsninger 2012-05-09-f12a946e923b7b5fd7114867baa3bf5522465f4b Babord gjestelugar, mye skapplass..også her kan man velge 2012-05-09-a28f90411dbcc0b025a275c6035834ec1c766369 Flott gjestebad med toalett 2012-05-09-5acb50b5526b93914b15017eaaf12c2af1d3bdd6 Ned til motorrommet fra akterdekk 2012-05-09-fe1b7e5ea027b56f02b6dfba8c2faf4a357c2fd6 Her kan en sitte hele dagen og bare beundre... 2012-05-09-62728bfeba9d7464dea05e78b8c85db2dd72df03 To man R6-800 sørger for fin crusingfart på rundt 10 knop 2012-05-09-6ca5cb96a7f937782816c0fce9067b77776f9241 Alle filtre er flyttet frem, dermed lett kontroll og vedlikehold, doble dryppskåler 2012-05-09-3aa4f91ae930dbd3f2167e304ddd42b0bbefc3d3 Stabilisator 2012-05-09-00cf7505d3d932147a65a1eccc53396fee399edc Generatorene står på egen plate og deretter på en egen gummiplate for å hindre vibrasjon og støy. 2012-05-09-b27a6d446a9036269560d832890a7cc167f9e1d1 Yachten er full av detaljer 2012-05-09-1b7de0de5e47decc0307aa619766b60310a97f00 Bare fenderholderne er spesiallaget 2012-05-09-ad559df046d446a7be86cf6be5ef374784006912 Lekkert og praktisk 2012-05-09-30c8b2093d0ed6e1602bbda714b7b053ebb25461 Havgående - CE merket A 2012-05-09-87d8be2023512c4b3a4fa025cd8b312457f5917a Venture II er klar for nye eiere.. 2012-05-09-f43f684fcf4f3b5d697989f73f915caf7f0b5799 God plass, Fleming 55 og 65 side om side i Sandnes 2012-05-09-80bc26c39f2f6db00b9dd62a1f6d67b0b99e9989 Klar for retur til Sverige, jeg skulle gjerne vært matros på turen...

Fleming 65 – Stum av beundring!

Det er ikke ofte man mister ”munn og mele”, men i motorrommet til Fleming 65 gjør jeg det. Her kan middagen inntas direkte på motoren.

Vi er så heldige å treffe den nordiske importøren Peter Johansson, fra Svenske Marstrand Yachts, i Sandes. Selveste Tony Fleming her fotografert på båtmessen i Sandnes, for å vise båten han har hatt så mange utrolige reiser med. Blant annet til Galapagos og en annen reise opp Hudson river til Nova Scotia og ned til Maine. Siste turen Tony Fleming hadde med yachten Venture II, var i Ryfylke.

Tony Fleming deler gjerne disse turene i sitt eget magasin Venturer. Her får man flotte bilder og historier fra ferdene.

Tilbake til Yachten ”Venture II”, en Fleming 65, som koster ny 25 millioner kroner. En kan spørre seg hvorfor, men du forstår når du går ombord. Her er ikke spart på noe og du blir fort tom for ord.

Jeg går bare rundt og nikker og må fordøye alt Peter forteller.  Yachten er på 71 fot (21,7m) har 2 x MAN R6-800 hk motorer med dieseltanker på 6 435 liter. Er CE merke A (havgående) og har i tillegg bølgestabilisatorer. Fleming sverger også til full kjøllengde av skroget, dette blant annet av sikkerhetsmessige grunner. Som Fleming sier det, ingen har til hensikt å gå på grunn, men før eller siden hender det omtrent alle. Med kjøl i full lengde risikerer man ikke annet enn et ”rødt” fjes, om uhellet skulle inntreffe. Retningsstabilitet er også en fordel med kjøl, som igjen er drivstoffbesparende.

Yachten har fire styreposisjoner, en på akterdekket, en i pilothuset og en akter på flybridgen samt en trådløs som kan styres fra land om du vil. Salong og pantry er komplett. Her er full størrelse på alt. kjøl/fryseskap. Induksjonskomfyr, stekeovn, oppvaskemaskin. Dobbel pantryvask med kvern i utslag. Kokende vann fra egen spring, direkte til kaffe eller te.

Under dekk er tre lugarer, hovedlugar i front, en på styrbord side og en på babord side. To baderom med toalett. Tørketrommel og vaskemaskin.

I pilothuset er føreposisjon med egen salong, her sitter man samlet under fart og inntar gjerne frokost og lunsj sammen med ”kapteinen”. Kapteinen har alt av navigasjonsutstyr han trenger og hele 3 store skjermer. Eget nattkamera finnes også ombord.

Fra pilotuset er en trapp direkte opp til flybridgen, med mange fasiliteter. Kjøleskap, en diger fryseboks og en fullverdig grill. Stor salong og to styreposisjoner. Egen kran for hev/senk av lettbåt eller annet vannleketøy.

Sist men ikke minst, yachtens hjerterom – motorrommet. Vi tar av oss skoene for å gå ned og blir fort sittende en time. Halve tiden stum av beundring og resten på å høre hva Peter fortelle om endringer og tilpasninger som er gjort. Alle filtre er flyttet frem for lett å kunne følge med, skifte, vedlikehold osv, med doble dryppskåler for å unngå søl. Alt av installasjoner er dobbelt for backup, ryker noe skal det andre overta. Generatorene kan ikke høres når de er på, som så mye annet i båten er det lagt vekt på minst mulig vibrasjon og lyd. Lufteinntak til motorrom er oppe på akterdekket. Her er laget kanaler med luftinntak under lukekarmene. Dette gjør at man unngår salt ned i motorrommet, som igjen kunne ført til rust og korrosjon.

Det er ikke uten grunn at båten koste 25 millioner og Tony Fleming er ingen hvem som helst. Han har bygd båter sammen med Grand Banks i 24 år og siden 1986 har han bygd sine egne Fleming yachter.

Vi kan fortsette å fortsette, men et tips til dem som ønsker mer er å besøke flemingyacht.com. Her kan flere av yachtene nytes og fortellinger kan leses fra de mange turene, til Tony Fleming.

Venture II, er nå til salgs for rundt 20 millioner, men jeg kan ikke gjøre annet enn å drømme…