2012-04-18-bc578141a7f9b762c438e53bd0cc62e46a0d8df8 OFFROAD I SKJÆRGÅRDEN: Hydrolift og Eker Desi gn fikk Merket for god design for båten Hydrolift S-28. Foto: Johnny Syversen

Hydrolift vinner igjen merket for god design 2012

Hydrolift har bygget en skjærgårdsjeep som fungerer like bra i solskinn som i snøstorm og blir belønnet for 5. gang med den ettertraktede prisen - Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design

Hydrolift- Lei av vær klaging 
Det er kjølig. Det ligger regn i luften, og jeg orker ikke all kalesjekneppingen! Blant båtfolk er dette en velkjent og velbrukt unnskyldning for å gi båtlivet på båten og heller legge skroget på sofaen. Nå har båtbygger Hydrolift gjort noe med nettopp dette.
 
– Vi var lei av å høre båteiere klage på dårlig vær og at det gå r så mye tid til fendring og kalesjeknepping. Derfor bestemte vi oss for å lage en allværsbåt som raskt kan tas inn og ut av havnen eller båtplassen, uten å gå på kompromiss med vårt image som produsent av åpne sportsbåter i premiumsegmentet, sier Bård Eker i Hydrolift. 
 
Skjult kalesje 
Den faste samarbeidspartneren Eker Design ble som vanlig koblet inn allerede på produktutviklingsstadiet. Designbyrået og båtbyggeren brukte sin innsikt og dybdekunnskap til å teste nye ideer gjennom hele prosjektet, samtidig som de hentet inn informasjon fra en pool av båteiere.
 
Resultatet har fått navnet Hydrolift S-28, og med minst 270 hestekrefter under hekken er den en skjærgårdsjeep i internasjonal toppklasse. Båten er full av praktiske løsninger som senker terskelen for å ta en tur på fjorden. Kalesjen er helt skjult for å ikke ødelegge båtens visuelle appell, men dersom v� �ret snur kan båteier med ett enkelt knappetrykk få den opp. Kabinen er praktisk og diskret, med modulære seter og benker.  
 
– Alltid i utvikling 
Bård Eker er svært fornøyd med å igjen motta Merket for god design. – Dette er den femte designutmerkelsen Hydrolift mottar fra Norsk Designråd. Det blir bare bedre og bedre, utbryter han.
 
Han er ikke bekymret for å lansere enda en båt i et økonomisk deprimert klima. – Vi tror på en kontinuerlig videreutvikling av en bedrifts produktlinje og merkevare, og følger denne filosofien trofast i Hydrolift. Dessuten er båtlanseringen perfekt timet før markedet går oppover igjen, sier Eker, og legger til at det finnes markeder utenfor Skandinavia som allerede er på vei opp.