2012-04-13-20930cf624e4a32ed9a0c3384dc6e4406f4d8c34 Ekteparet Hammer har startet på Ekspedisjon 012, klikk for flere bilder 2012-04-13-d6a147520a841ae82a1d499f57cd1d28451995df Kartet nesten oppbrukt før vi starter, ler Andrè. Peker ivrig frem ruten 2012-04-13-72c3b4b02ed5955d6c6e80b76e564fcf1c67679d Mye sikkerhetsutstyr lett tilgjengelig, stige, kasteline m.m 2012-04-13-144b64a00cbe2ab171ff0dac293304c039b3f92d Clipper 40'en har fått endel oppjusteringer 2012-04-13-cc38ed3f200194e3403517d970cafe704a0bede8 Legger fint til ved bryggekanten i Bergen 2012-04-13-627d7ba9cf703f826c7d3ac068a043375782c7ac Kjempemoro og lettbåten som henger over har fått navnet Luftmoro 2012-04-13-ad4e50e6656d0ff36a7a4e0947c75c1c0889629c Gjestfrie Ragnhild og Andrè ser frem til 6 mnd på ekspedisjon, de rekker akkturat hjem til å bli besteforeldre på høsten 2012-04-13-129b7390e81982d70763f61d80a0ae179a12bfef Når dette ble publisert, kikket jeg på AIS'en og fikk med at de seilte inn til Stavanger 2012-04-13-250b1d45c187b21729017875501143c71d5563f3 Private bilder fra fam Hammer: Kjempemoro rundet Stadhavet i maksvær tidlig om morgenen 10.04 2012-04-13-f46dfab2240080d0c6b4bb3142a99ac95c53fa01 Bilde, Terje Reite: Båten "Romoro" en 10meter mahognybåt ,firer med styrmann fra 1956 Danskbygd, renovert hausten 2007 2012-04-13-da523562889f6241e158fe0bf5dd0c5c809f42e3 Bilde, Terje Reite: Alltid stor dåp av båtene, med bunaden på døper gudmor Ragnhild Moro 5 2012-04-13-992ace2603073bee50672f795393695675f240c5 Bilde, Terje Reite: Her er mye Moro, Moro 4 Scand Baltic: oppbygd 100% renovert etter å ha kjøpt vraket ...på impuls på veg til Jazzfestivalen i Molde og Moro 5, en fiks ferdig Galeon 28

Ekspedisjon 012!

Båtsans møter ekteparet Hammer, på Bryggen i Bergen, de er i ferd med å realisere en mangeårige drøm. En båttur i deres Clipper 40, fra Ålesund til Istanbul i Tyrkia. De har satt av 6 måneder til turen, som for det meste kommer til å gå på kanaler i Europa.

Ragnhild og Andrè legger elegant til ved bryggen på fisketorget i Bergen, tydelig sjøvant og de samarbeider godt. Jeg blir ønsket velkommen ombord i det som skal være deres hjem de neste 6 månedene. Her har vi alt vi trenger og det var Ragnhild som valgte båten, forteller Andrè. Hun reiste alene til Stavanger for å se på båten, og jeg merket fort at dette var det en båt hun likte.  Det var viktig at båten ikke ble for ”gubbete”.

Ekspedisjon 012 har nettopp startet med avgang fra Ålesund den 10.4.12. Vi har lekt med tanken i 14 år og endelig er vi på tur. Mannskapet har diskutert flere reisemål, men mange åpne havstrekk har ikke fristet, dermed ble det Istanbul. Vi har da kun Stadt, rundt Jæren og Skagerrak før vi seiler inn i en verden av kanaler og sluser.

Andrè bretter ut kartet over hele bordet i salongen. Vi har nesten slitt ut kartet før vi begynner på reisen, ler han. Her skal du se, fortsetter han videre og viser meg ruten fra Kiel. Vi følger den grønne ruten, det er en klasse 4 kanal vi skal følge, på grunn av høyden til båten.

Fra Kiel går seilasen til Holland, her skal vi få med oss tulipanblomstringen. Vi skal følge Rhinen for så å treffer Main/ Donau kanalen. Deretter Østerrike og Wien, hele 160 moh, der tar vi garantert en wienersnitsel, ler de. Vi er da ferdig med den vestlige delen og skal fortsette eventyret i den tidligere østblokken. Vi er veldig spente på Slovenia, Ungarn og Romania før vi når Svartehavet. Tilslutt får vi innseilingen til Bosporus stredet og vi ankommer Istanbul. Her møtes verdensdelen Europa og Asia og vi er ved målet vårt.

Vi skal bruke fire måneder på kanal/sluseturen og de siste to månedene blir vi i Tyrkia. Båten har fått endel oppgraderinger, som aircondition og solbeskyttelse (bimini top) over flybridgen. Vi har også grill og kjøleskap på flybridgen og vi regner med å tilbringe mesteparten av tiden der oppe, smiler Ragnhild. Også andre viktige ting er handlet inn, så jeg regner med å få julekort fra Cummins i år, ler Andrè.

Motoren i båten er en Cummins på 425 hk, den er alt for stor mener Andrè. Vi trives best med å gå i rundt 8 knop, som også er veldig økonomisk. I kanalene er det 7 knops grensen og da går jeg på 1l pr mil, som er meget gunstig.

Vi har hatt ”Kjempemoro” på tredje sesongen nå. ”Kjempemoro” som er navnet på båten, den sjette i rekken som ekteparet har eid med navnet ”Moro”. Navnet kommer fra Morten og Robert, som er sønnene deres. Siste og tredje sønn var ikke født da navnet ble gitt, så dermed har det blitt med Moro 1- som var en Nord West 740, Moro 2- en Saga 7000, Moro 3- en Nimbus 3000, Moro 4- en Scand Baltic og Moro 5- en Gallion 28. De fleste båtene har vært restaurerings prosjekter, unntatt Nimbus'en og Gallion'en. Navnet Moro, har ekteparet stor sans for, så her er båter som Luftmoro, Sommer-Moro (en skipsplast med 115hk) Krabbemoro, Minimoro og Romoro, osv.

Det har naturligvis krevd mye forberedelser og planlegging før turen. Ekteparet har hatt to ”prøveskspedisjoner”, en til Lofoten og en inn Sognefjorden. Begge fantastiske turer og båten er de fornøyd med. De har begge tatt sertifikatet CEVNI, som er et kompetansebevis for kanalkjøring. Det finnes litt spesielle sjømerker på kanalene, forklarer Andrè. Ny forsikring måtte de også tegne, for ikke alle ville dekke turen. Så i deres tilfelle ble det Atlantica forsikring.

Før jeg takker for meg og ønsker dem lykke til på Ekspedisjon 012, røper Andrè at de har installert en AIS, slik at de ”stakkers’ene” hjemme kan følge dem, ler han. 

Vi gleder oss til å høre om turen etter 6 måneder og kommer garantert til å gå innom AIS for å se posisjonen til Kjempemoro. Eia var vi med…