Petter Mork-Knudsen, 3 ganger jorden rundt i fritidsbåt!

Månedens gjest hos Båtsans, Petter Mork-Knudsen, er ansvarlig kaptein for Nye Norske Båtsenters konvoier. Princesskonvoi nr 45 er nettopp gjennomført fra Plymouth i England til Bergen.

De fleste som har en Princess kjenner garantert månedens gjest, Petter, som den alltid smilende og hjelpsomme salgsmedarbeider samt delivery skipper. Hele 3 ganger jorden rundt kan man si han har seilt, da i antall nautiske mil. Konvoiene så langt er 45 og kun to ganger har han ikke vært med. Teller man de 1100 nautiske mil som det er det fra Plymouth til Bergen, så har han lagt 47300 nautiske mil bak seg, som er nesten tilsvarende 2 ganger rundt jorden. I tillegg kommer alle Windykonvoien og Nimbuskonvoiene, som det hele startet med. For ikke å glemme alle turene alene for å hente båt i England, Danmark, Sverige samt til og fra messer, så uten tvil 3. ganger rundt jorden!

Jeg kan turen Oslo – Blindleia - Bergen i blinde, ler Petter og jeg tror ham.

Som 18 åring i 85, begynte Petter hos Arne Høvik på Norsk Båtsenter, i starten som ”læregutt”.  Han vasket båtene, fikset småfeil og ble etter hvert meget motorkyndig. I dag har Petter selvsagt mye større ansvar og ikke minst erfaring fra et langt yrkesliv i bransjen.

Petter har også vært med på flere opp og nedturer i båtbransjen og jeg må naturligvis spørre om han ikke blir lei? Næ, hvordan kan jeg bli lei. Det er jo så mange kjekke mennesker man møter her. Nye kunder og gamle kunder, spennende miljø og sjelden en dag som blir rutinemessig. Alltid nye utfrodringer, smiler Petter. Jeg tar han nesten på ordet, men vet at kunder også kan være krevende. Ja, men det trenger vi ikke snakke om, smiler Petter.

Ok, fortell om turene til England, hvorfor er konvoiene så populære? Det er hele pakken, forteller Petter. Når kundene har kjøpt båten får de vite hvilken konvoi båtene deres skal være med på. Vi pleier å kjøre 3-4 konvoier i året, de fleste på våren. Hvor mange var dere sist? 5 stykker- og hvor mange har dere vært på det meste? 13 stk, men det blir nesten for mange. Mest av praktiske årsaker som bunkring osv.

Vi starter med å invitere konvoigjengen på en felles middag før vi reiser til England, da blir kapteiner og mannskap kjent med hverandre. Ikke alle eiere ønsker å være med, så da har vi innleide skippere.

Deretter får alle praktisk informasjon i ukene før vi skal reise og liste på innkjøp de må foreta. Viktig ting som, redningsvest, kasteline, sjøsyketabletter, Norske flagg og gjesteflagg til England, Belgia, Nederland, Tyskland og Danmark. Ja alle landene dere er innom på returen? Ja riktig. Hva med sjøsyke? Blir mange det? Nja, noen ganger, men stort sett går det bra. Jeg har meget gode værmeldingstjenester som jeg benytter, samt mye erfaring på å beregne mot/medstrøm og hvordan vi bør tilpasse farten i henhold til været.  Vi har selvsagt hatt turer tidligere som har vært i tøffeste laget, men da har vi som regel vært ”proffe” og vante sjøfolk. Vi tar aldri unødig risiko og får en motorstopp, er det alltid hjelp med flere båter i konvoien.

Tilbake til turen. Den starter som regel en onsdag. Da flyr alle til England og vi bruker hele dagen på reisen til Mayflower Marina i Plymouth. Der ligger båtene opplyst og oppvarmet og venter på de nye rederne. Dette er høydepunktet på turen, når alle får se båtene sine. Alle overnatter og bor i båtene sine fra vi kommer frem. Torsdag går med til å gjøre seg kjent med båten og sjekke for eventuelle feil og mangler. Alle må kunne bruke VHF’en, for all kommunikasjon på turen går via VHF’en. Så handles proviant og man ”flytter” inn. Dette er naturligvis et stort øyebikk for de nye eierne. Fredag har vi fabrikkbesøk og om kvelden inviterer Princess verftet alle på middag.

Lørdag morgen kl.09:00 er konvoien klar for avgang, og da er det ikke slingringsmonn, smiler Petter. Da blir neste stopp Brighton for bunkring. Her gjøres alt klart for neste etappe som går mot Dover. Samme dag krysser vi den engelske kanal ca 9 nautiske mil nord for Dover og vider til Ostende i Belgia, hvor vi igjen bunkrer. Turen videre er til Den Helder i Nederland, Helgoland i Tyskland, Thyborøn i Danmark for så å krysse Skagerrak over til Norge.

Det må være lærerikt for en nybåteier å være med på en slik tur? Ja, det er klart. Vi legger opp til at gode vaner og faste rutiner bør følges, så ved avgang hver dag skal alle, sette VHF’en på kanal 6 ca ½ time før avgang, gjøre fartøyet sjøklart uansett vær, sikre løse ting osv. Sjekke vannutskillerfiltre, olje og vann på maskinene og ellers se etter for eventuelt unormale ting. Vi oppfordrer også alle til å ta på redningsvest før vi begynner på fornøyningene.

Har du selv båt? Ja en liten Askeladd jeg bruker, men ønsker jeg båtferie kan jeg disponere større båter. Jeg er selv oppvokst med en far som hadde en snekke på 24 fot. Den gikk hele familien på 6 turer med, hver sommer fra 75 – 90 tallet. Petter har to døtre som gjerne er med far på båttur eller jobbtur, ofte for å levere en båt enten til Selje eller andre steder jobben forventer han skal dra.

Petter har nok spennende historier fra turene sine og opplevelser til å dekke en hel bok, men her på Båtsans takker vi for at han tok seg tid til å dele litt av sin travle tid, før turen nok engang går til Mayflower Marina.
 

(Bildene fra konvoiene er Petters privat bilder som han har delt med oss)