2012-03-16-5ac6150e52d5b609bcde8f03d8d9ae4a40eb0132 Arkivbilde, båttrafikk i Radøysundet mellom Lindås og Radøy

Tilnærmet nullvekst for båtimporten i 2011

Etter toppåret 2007 har importen av fritidsbåter sunket dramatisk. I 2007 ble det importert båter for 3,2 milliarder NOK og i 2011for 1,6 milliarder. Nå kan det imidlertid se ut til at bunnen er nådd.

Kilde NTBinfo:
I 2011 sank importen med 2,6 prosent fra 1,65 til 1,61 milliarder, men signalene fra bransjen så langt i år er at vi ligger foran fjoråret. I antall sank importen fra 8935 båter i 2010 til 8565 båter i 2011, en reduksjon på 4,1 prosent.  Finland holder førsteplassen med en markedsandel på 19 prosent.
Erlend Prytz
- Vi håpet vi skulle nå bunnen i 2010, men det viste seg å være feil, markedet for fritidsbåter og utstyr falt også i 2011. Men med den utviklingen vi har sett så langt i 2012 tror vi at det sakte, men sikkert går rett vei, sier Erlend Prytz (bilde), som er direktør i Bransjeorganisasjonen NORBOAT.

Også forhandlere bekrefter dette.
- Ja, det går bedre i år enn i fjor. Interessen har nok hele tiden vært stor, men kjøpslysten er tilbake og etterspørselen er betraktelig bedre. Det har på ingen måte tatt av, men det går riktig vei. Lukkede båter som Askeladdens P serie og Benetau Antares leder an, men det er bedring over hele fjøla hos oss. Vi merker også at forholdet mellom ny og bruktbåtsalg har stabilisert seg på et fornuftig nivå, så vi gleder oss til Sjøen for alle og sommeren, sier en av forhandlerne, Morten Eikeland i Risør Båtsenter.

Ferske tall fra en båtbrukerundersøkelse utført av Opinion Perduca AS for KNBF og NORBOAT m.fl. viser at båtbruken er meget høy i Norge, kanskje den høyeste i verden.  Rundt 50 % av alle nordmenn er ute i fritidsbåt i løpet av et år, og vi har ca 750-800.000 båter i Norge med stort og smått.

- Dette dokumenterer våre antagelser om at vi er en båtførende nasjon, sier Prytz. At bransjen har tro på fremtiden også er det liten tvil om, Sjøen for alle åpner 20. mars og Norges Varemesse i Lillestrøm er smekk full, sier Prytz.

Noen tall og fakta:
Importen sank med 2,6 prosent i kroner fra 1,653 til 1,610 milliarder kroner
Antall båter sank med 4,1 prosent fra 8.935 til 8.565.

Finland holder førsteplassen med 19,0 prosent markedsandel og 306 millioner kroner ned fra 209 i 2010.  

Frankrike gjør et byks fremover på hele 35 prosent fra 4 til andreplass med 15,3 prosents markedsandel og 246 mill NOK i 2011 mot 183 i 2010. 

Storbritannia er fremdeles en sterk aktør og holder tredjeplassen til tross for et fall på 7 prosent fra 256 til 237 mill NOK.  Markedsandel 14,7 prosent. 

Sverige faller fra andre- til fjerdeplass med en reduksjon på 23,9 prosent fra 267 til 203 mill NOK. Markedsandel 12,6 prosent.  

Frankrike øker
Frankrike utklasser konkurrentene hva vekst angår.
- Ja vi er fornøyde sier Even Larsen, som er daglig leder i Normar.
-Vi solgte godt 2011, kanskje særlig frem til og med august. Og til tross for en rolig høst var året oppsummert et meget godt år for oss. Vi representerer Beneteau som er et anerkjent merke med lang fartstid. I tillegg har Normar eksistert i over 20 år, og vi tror det gir kundene en viss grad av trygghet. 

Også Litauen  
Importen fra Litauen økte med 18,0 prosent i fjor.  Ja, vi har økt importen i kroner fra Litauen, sier daglige leder i Marex Stian Wesøy.  Vi har hatt særlig god respons på vår 37 foter som produseres ved Marex fabrikken i Litauen. Vi har fått et veldig godt fotfeste der nede og merker at en eventuell skepsis norske båtbrukere hadde til våre båter som er produsert dere nede er forsvunnet som dugg for solen. Vi tror grunnen til det er at kundene opplever at det er minst like god kvalitet på våre båter fra Litauen som på dem som er bygd i Norge hvor vi jo også produserer, avslutter Wesøy.

For mer informasjon kontakt:
Erlend Prytz, adm. dir. i NORBOAT, – ep@norboat.no