2012-01-13-922fa920b26d25207bc29abaee4b2e31710647f2 Prestige 500, vant "Motor Boat of the year 2012" i kategorien Flybridge opp til 55 fot, se bildeserie av båten 2012-01-13-7fa0336b28d28a241ad60c75675451e25cfc6680 Nina Kårdal, medeier i Argos er klar for å ta hjem deres nye demobåt. 2012-01-13-768431f37ef2da23193d98e79f9dcb136caf630e Godt med tette luker... 2012-01-13-f5954e92adb623b8e78f689e1af118a2cf5a92b8 Litt nyheter før vi går ut Oslofjorden 2012-01-13-74e9b54154acda0034c883722496c73ef11b514f Vi passerer seilskuta HMS Bounty, også kjent som "Bounty II" 2012-01-13-0185295402556a774161cc83be0cc44d9c52eda6 Måtte naturligvis foreviges 2012-01-13-1ef88e164349f320460dd4d7091a1c57ba4bf772 Velutstyrt båt, god og oversiktelig føreposisjon 2012-01-13-6ba93529602c130b6133c033911fd4d6f5dfcf05 Stor lys salong med god sikt for alle passasjerene 2012-01-13-d06e5da75823d61316a2de0c256909bd61a914a2 Kveldsteming i båten 2012-01-13-051f707277453e4cc8a94b611d5550cb3aa0ad66 Stort akterdekk og tre deling av skyvedør som gir direkte utgang fra både pantry og salong 2012-01-13-d32db179b97f704dab082d7feb1b4b0d85debb8c Midtkabin, som også er hovekavin med stor sidevinduer 2012-01-13-229f046b2502ccedbe3145f49aa097ed69d44039 Egen sittegruppe i masterkabinen 2012-01-13-c4c1a872846cb5bc6533f6ee5e860b0d3ca4adb8 Delikate farger og meget stor masterkabin 2012-01-13-25edcf4f662c49d9c08c9b3f985f2d736d26f4aa Stor gjestekabin 2012-01-13-8d9591144e6520ea5adbd1945b2d1a0c3d76276c Smart løsning, dobbel kan deles opp til to enkle 2012-01-13-65ea0497acd8774d590b2989009e76c02e18e828 Tredje kabin med to enkle soveplasser kan gjøres om til dobbel 2012-01-13-31439da66167e6a6a6f1c3660d4577d4692fbd53 Super moderne bad 2012-01-13-5df927a4c13d012d23d33f46ad4350ab28d3983a High tec musikkanlegg med Bose suround høytalere 2012-01-13-72605c94f4770f0ebf546cc86642a232dd6311f1 Stopp for dieselfylling i Risør 2012-01-13-d8aebf9fa9326474272ea3e0b8eab049f61faaa9 Blindleia måtte sees fra innsiden da været ikke var det beste 2012-01-13-cd1bc49a9ca1f70564ebb7725b6f1410dc6e517c Et rolig avbrekk før vi satte kursen ut igjen 2012-01-13-5acc579ff745f1ff0f0af9cfda045e101b86e6b0 Det begynner å øke på 2012-01-13-ad694cd06e3f1bb871e8211df2f42926e2dc64a4 Resten av turen var sikten slik... 2012-01-13-1e861fa85128364da746d77d54c3571da19943a5 og slik...ikke mye å se 2012-01-13-412459464da94b7d53446aa6b171c9e0ffdcf887 Eneste stedet været viste seg litt bra, var i Risør...

Med Prestige 500 fra Oostende til Vest for Lindesnes!

Når båten ikke produseres i Norge kan forhandlere og importører virkelig få testet båtene sine på den lange veien hjem til Norge, selvsagt hvis du velger sjøveien for egen maskin.

Argos as, som er forhandler på Vestlandet for det Franske båtmerket Prestige, valgte sjøveien hjem med deres nye demobåt.
 
Over 1000 nautiske mil skulle tilbakelegges før hun kom til sin hjemmehavn.
Turen gikk fra Oostende i Belgia, opp forbi Tyskland, gjennom Kiel-kanalen rundt Danmark, opp Svenskekysten og inn Oslofjorden. Her skulle den Franske ”damen” vises frem på båtmessen ”Båter i sjøen”, før returen gikk til Bergen. Båtsans var invitert med som mannskap på turen fra Oslo.

Værmeldingen rundt kysten var ikke oppløftende og tanken på hva vi har begitt oss ut på, lå på lur. Bedre start ble det ikke da vi skulle skynde oss fra messen for å rekke lengst mulig 1.etappe. Et velkjent problem inntraff, ankeret hadde satt seg fast i moringene. Heldigvis var det erfarne folk fra Heitmann marin som hjalp oss og etter mye jobbing fra gummibåt og baug var vi løs.

Kl.19:37- Blikk stille sjø, alt lå til rette for å cruise ut Oslofjorden i 25 knop, men… mørket og bølgene traff oss fortere enn ventet og vi redusert farten til 20 knop. Båten tok det meget bra, men vi var jo ombord i en stor dame (50 fot).
Etter hvert som Oslofjorden gjorde seg tøffere bestemte vi oss for å navigere inn til Tønsberg og kl.22:20 var vi vel fortøyd. Flott med gode navigatører som kan styre på lykter og helt klart vet hvilken sektor man befinner seg i, mye smårask som ikke er lett å se i mørket.

Sov godt gjorde vi alle og med 3 store doble kabiner, kan familien gjerne ha gjester med på tur. Masterkabinen har et eget stort baderom og den siste nye teknologien innen båt toalett. Gjestene ombord har det ikke dårligere enn i masterkabinen, selv om det er felles toalett og dusj for kabinene i front.

Frokost kunne ikke nytes på flybridge eller akter (på grunn av været), men i den store salongen som er høyt plassert, med god sikt ut de store side- og frontvinduene. Vi var klar for etappe 2.

Vi startet turen med stille sjø, men med mye regn og når bergensere sier mye regn er det mye regn! Vi får virkelig testet båten for lekkasje og elektriske utstyr, som må vise hva de er god for.
Etappen i dag er planlagt lang, vi håper å komme til Rogaland siden vær prognosene er liten kuling, med økning og ingen bedring med det første. Alle ønsket å komme seg rundt kysten før bølgene fikk arbeidet seg store. 3-6 m var akseptabelt, men ved 6-9 m blir det buss hjem.

Vi bunkret i Risør kl. 13:40, det tok litt tid da automaten stoppet for hver kr. 1000,- og når tankene til 2x435 Volvo IPS skal fylles, ble det tid til litt annen bunkring også. Ettermiddag og kveld kunne lett bli lang. Kl.14:35 gikk vi ut fra Risør.
Jo lengre sør vi kom jo mer sjø fikk vi, båten oppførte seg fremdeles eksemplarisk og vi lå jevnt i 17 – 20 knop. Vi holdt god avstand fra land for å få bølgende mykes mulig. Bølgende var hele tiden økende og lå rundt 2,5 – 3 m. Det var deilig å komme til Kr. Sand, der vi stakk inn og tok den nydelige leden, Ny Hellesund til Mandal. En deilig pause for oss, før vi skulle rundt Lindesnes.

17:15 på vei rundt Lista, økte vinden fra sør og sjøen slår nå over båten, men vi holder fremdeles fin fart rundt 17-20 knop. Båten oppfører seg fremdeles uten feil og uforutsette hendelser, men mørket begynner nå å innhente oss, samtidig som vind og bølgehøyde øker. Klokken er nå 19:35 og vi kan velge om vi skal gå inn til Flekkefjord, eller om vi skal strekke oss til Egersund. Havet gir på mer og mer, og vi vet at det lett går noen timer til før Egersund og med dårligere og dårligere vær, finner vi ut at vi tar kvelden i Flekkefjord. Kl. 21:40 etter 11 timer er vi igjen fortøyd og godt var det, vi merket været selv innerst i Flekkefjorden.

Neste morgen var den store D-dagen for oss, internett ble sjekket 100 ganger, med alle værstasjoner som var å oppdrive, i håp om at det hadde løyet, men nei. Etter litt samråd ble vi enige om å prøve, men først måtte vi bunkre. Her fikk vi igjen merke vinden og uten den kraftige baugtrøsteren (20 hk) ville det ikke vært like elegant å legge til med en 50 foter.

Turen ut mot det åpne hav, var uendelig lang, men ”noen” av oss motet seg opp, mens andre plasserte seg godt i sofaen med hodet nedi puten. Så stakk vi baugen ut bak Prestøya….Den første gikk fint, den andre gikk fint, men så kom de neste bølgene, høyere enn båten, oi oi oi, neeeeeitakk… vi snur.
Igjen oppførte båten seg eksemplarisk, det var ikke den som ”feiget” ut, men det var deler av mannskapet som kapteinen hadde med seg på denne turen. Trøsten for være at det ikke bare var vi som søkte nødhavn denne dagen, alle båtene på retur fra messen til Bergen, lå på været til neste dag. Dessverre var tiden vår ute og vi måtte ta bussen hjem og forlate kapteinen på sin skute.

Prestige 500 Flybridge fikk en tøff tur hjem til Bergen, men hun viste seg å være en imponerende ”vestlands” båt, som tålte bank og mye fukt. Vi opplevde båten som usedvanlig myk i sjøen, driftsikker og stabil. Båten gikk ca 1300 nm fra Oostende til Bergen uten feil, som imponerer for en helt ny båt.

Vi trivdes godt i båten som er minimalistisk, en stil som også er kommet for å bli. Båten har mange gode løsninger og spesielt pantry ut mot akterdekk synes vi er en god løsning. 3 delingen av akterdøren er også smart og praktisk, dette gir direkte utgang fra pantry til akterdekket.
Båten er en meget stor 50 foter, så man får absolutt en ”Yacht” følelse av å være ombord. En virkelig fin Fransk dame.

Prestige 500 er nettopp kåret til "Motor Boat of the year 2012" og fikk hederlig omtale av testpanelet i London, vi må si oss enige i at her får man mye båt for pengene.

Vil du vite mer om båten og Prestige modellene besøk Argos nettsider. Båten vil også være på visning ved Storebø på Austevoll denne helgen sammen med NC11.