Sjøtest av Elan 48!

En litt ”utålmodig” forhandler av Elan 48, ser frem til å vise båten i Norge. Veftet har nettopp gjennomført vellykkede sjøtesting av båten.

Dette er et kraftig skrog med meget god V-bunn som gjør båten veldig stabil og god i sjøen, det har også tidligere tester påvist, forteller Jonny Pedersen. Pedersen, daglig leder i JP Marine Yachts, er den Skandinaviske forhandler av Elan. Han har vært veldig tålmodig lenge, da båten var lovet levert sensommeren 2011. Etter en lang høst og vinter er båten endelig på vannet og får sin premiere på vårens messer.

Pedersen forteller følgende til Båtsans om båten, som absolutt vil bli lagt merke til i Norske havner; En god del forbedringer er gjort fra tidligere produserte modeller, bl.a. er det innblandet karbonfiber i skroget som gjør til at båten får en vektreduksjon på 2500 kg og samtidig holder kvaliteten der den skal være. Det samme er gjort på inndelingen innvendig.

E48 er fullspekket med teknisk utstyr som er lett tilgjengelig fra den moderne og råtøffe cockpit.
Motorer; 2x600 hp Cummins QSC 8,3 600 med Zeus 3800, dette gjør til at båten går fantastisk fort i vannet tross sin tyngde og er lett å manøvrere. Det viser også den første sjøtesten som ble foretatt av chief engineer for Cummins, mr. Ronald Ponsion sammen med teamet for Elan.

Det som er gledelig med denne båten er at vi selv har fått være med på å skreddersy båten for det Skandinaviske markedet, bla. a lukket løsningen med bakvegg. Det er bare så synd at vi ikke fikk båten levert til sist sesong som nevnt tidligere, men ”den som venter på noe spennende og nytt venter ikke forgjeves”. Forsinkelsen skyldes i hovedsak at to av våre største leverandører gikk konkurs i mai 2011, en av dem var de som skulle levere bakveggen til båten. Vi fant etter hvert en produsent som kunne ta tak i denne delen av prosjektet. Elan har selv utviklet og konstruert veggen som kan åpnes i 3 deler og er litt buet. Å finne en glassleverandør som leverte glass slik Elan krevde var ikke enkelt men vi lyktes til slutt.

Vi har også hatt gleden av i samarbeid med Elan å bestemme fargevalget, interiørmessig design og lys sammensetning.  Produsenten har vært lydhør både til oss og kundene. Vi er veldig godt fornøyd med resultatet og gleder oss til å vise frem båten.

Etter sjøtesten ble båten tatt inn til fabrikken får siste detaljer og finpuss, før den vil være klar for offentlig visning.

Et annet punkt JP Marine er meget stolt over er kvaliteten på produktet og dens strenge krav til sikkerhet. Elan er organisert i Germanischer LIoyd, dette er et utenforstående organ som har strenge retningslinjer og byggekrav som verftet må følge for å få båtene godkjent med CE-merking, samsvarserklæring, builders sertificat osv. Dette er et kostbart organ å være medlem av, men gir oss og ikke minst våre kunder en betryggende følelse om at de har et kvalitetsprodukt som ikke bare er godkjent av oss, men også av andre utenforstående.  Det finnes mer opplysninger om dette på nettet. Germanischer LIoyd kan sammenlignes med Det Norske Veritas.

Av utstyr i båten kan nevnes.
3 doble sovekabiner med toalett og dusj på 2 av kabinene og dusj på det tredje. El.drevet glass soltak(sotet) med stor åpning,
Interiør valg er lyst Aamerican Oak i kombinasjon med mørke brune listverk, alt i High gloss utførelse. Kan også nevne, diesel generator, 11 kw, spyle- og vaskesystem, vakumtoaletter, hydraulisk løft/senk av badeplattform, 2 sett webasto varmere, stort stereoanlegg med høytalere til alle rom, Tv i cockpit og mastercabin, ismaskin og oppvaskmaskin, full navigasjonspakke med gps kupler, teak i cockpit, akterdekk, badeplattform og rundt på dollbord, fjernstyrt ankervinsj, trøster foran, Lys cockpit med sittegruppe hvor du kan åpne 3 folder dør og utvide sittekapasiteten med den store sittegruppen på akterdekket, undervannslys osv. Skrogfarge, sort i kombinasjon med sølv overbygg. 

For å følge videre fremgang om båten og de andre modellene til Elan, les mer hos JP Marine Yachts.