ASTON MARTIN VOYAGE 55!

Ny ”upper class” accessories til Aston Martin. Den velkjente båtkonstruktøren Luiz de Basto, som eier flere Aston Martin biler har tegnet båten som har fått design likhet til bilmerket.

Luiz de Basto sier dette er ment som en kreativ øvelse og som en hyllest til merkevaren, han har hatt mye glede av å designe og utforme en båt inspirert av de vakre linjene i Vantage, Rapide, DBS og Virage

Design, varemerker og andre materialer som inneholder Aston Martin Lagonda Ltd eiendom er brukt med forhåndstillatelse fra Aston Martin og dette designkonsept er ikke ment for produksjon eller kommersialisering.

Imidlertid var målet ikke bare å foreslå en interessant tolkning av de berømte billinjene i vannet, men designe en fullt funksjonell båt, som kunne bygges når som helst på forespørsel.

Her er brukt nye innovative grønne og fornybare materialer og navnet på båten ble Voyage 55.
 
De viktigste funksjonene fra bilene blir gjennomført i båtkonseptet, som taklinjen, vindusformer, front-og baklys, side ventilasjon, spoiler, panser detaljer og viktigst er frontgrillen, her oversatt til frontrutens form.

Luiz de Basto sier forklarer følgende i en pressemelding:

Som så mange yacht designere, foruten å være en arkitekt, har jeg også en lidenskap for biler og bildesign. Mange av oss har snakket om design likheter mellom båter og biler, men jeg tror det er mer fascinerende å snakke om forskjeller. Båter har rene linjer og biler har belte linjer.

Så, som en yacht designer og som en Aston Martin eier og etter å ha designet noen sportsbåter som Magnum 44 Banzai, 51 Bestia og Otam 55, bestemte jeg meg for å ta en kreativ øvelse og designe en 55 ' båt inspirert av de vakre linjene i Vantage, Rapide, DBS og Virage.

Den største utfordringen var hvordan du best får frem de klassiske Aston Martin trekkene, som grillen. Fast bestemt på å opprettholde signatur elementer av merkevaren og begrense det faktum at båtene ikke har radiatorer per definisjon, måtte formen innlemmes på en eller annen måte. Etter flere skisser ble det klart at den eneste løsningen var å forme frontruten som en radiator, så de kjente trekkene i formen har blitt harmonisk innarbeidet som en vindskjerm.