Gjenbruk av bilbatteri til elbåt!

Til helgen starter årets siste båtmesse i Paris, og da lanseres Black Swan, den første elektriske båten designet for turister og bedrifter som vil cruise opp og ned på Seinen, et samarbeidsprosjekt mellom Seine Alliance, Renault og Green-Vision

The Black Swan, er en null-utslippsbåt, med kapasitet på opptil 2 - 8 personer for familieutflukter på rundt 2 timer. Båten drives av to elektriske motorer og trenger ingen generator eller forbrenningsmotor i back up. Dermed avgir den ingen avgasser og går helt lydløst. 
 
Seinen er en populær elv for turister og ellers i bybildet, og samarbeidet er ment å redusere bruken av forurensende elveaktivitet. Det er også viktig for byen å være innovativ frem mot sommer-OL i 2024, hvor Paris er vertsby. 
 
Sirkulær økonomi, sikkerhet og komfort ombord
The Black Swan er utstyrt med to helt uavhengige, autonome, og 100% elektriske fremdriftssystemer. 
 
Det gode med dette er at fremdriftssystemene bruker Litium-ion-batterier som er hentet fra Renault sine el- biler. Disse bilbatterier har nådd slutten av sin "første bil-levetid". De installeres i båtens sidebenkseter, 4 batterier i rustfrie stålhus, som er spesielt designet for å sikre trygge, vanntette driftsforhold. Man unngår med dette all energien og råvarene som kreves for å produsere nye batterier.
 
Skroget, er designet av italienske Tullio Abbate, og har et klassisk «speedbåt» utseende, men her er verken påhengsmotorer eller innenbordsforbrenningsmotor. Å fullade elbåten tar to-tre timer.