Nyheten Windy SR44 Blackbird!

En komplett gjennomført båt blir presentert av Windy teamet i Cannes, Knut Heiberg-Andersen CEO hos Windy Boats forteller at prosjektet startet for mange år siden

Prosjektet startet ett og et halvt år før design legenden av superyachter døde, Ed Duboi (mars 2016). De hadde samarbeidet om den vellykkede SR52 Blackbird, og var bestemt på at de skulle lage en litt mindre båt. Så dette ble hans siste prosjekt, forteller Heiberg-Andersen til Baatsans.no.
 
De startet med at det skulle være en 42 foter, men etter hans død stoppet prosjektet litt opp. De kunne fullføre det, men av hensyn til rettigheter og en del ting som må på plass, tok det litt lengre tid enn vanlig å fullføre en båt.
 
De fikk startet igjen for to år siden, og satt virkelig fart i prosjektet for et år siden.. og i løpet av det siste halve året sitter de med et fantastisk resultat. En stor åpen eksklusiv daycruiser. Dette er i hovedsak en båt som kanskje passer best i varmere strøk. Men de finnes sikkert de i Norge som også ønsker å ha en slik båt, mener Heiberg-Andersen. Båten kan leveres med kalesjeløsninger, og helskjerm i front, tilpasset de norske markedet. Uansett er båten fullspekket med gode løsninger.
 
Den typiske kunden for båten ligger i privatmarkedet, forteller Heiberg-Andersen. Han antar at ca 80-90% av kundene er familier som ønsker en dagsturbåt. Dette er kunder i High end markedet. Det er der Windy skal og ønsker å være. Vi blir aldri en produsent som må selge 3- 4 hundre båter i året, vi er godt fornøyd med å ligge på rundt 100 båter i året, og det er der vi skal være, forteller han videre.
 
Grunnen til interessen for båtene våre er at vi aldri har mistet fokuset på kvalitet, og gode sjøegenskaper. Vi har øye for detaljer og det har gitt oss statusen, som en kvalitets og nisje produsent blant våre tilhengere.
 
Gjennom årene har Windy også levert kundetilpassede båter, samt luksus tenders til Superyacht industrien. De ikke alle vet er at Windy har levert luksus sports- og limo tenders til noen av de største superyachtene som er bygd og levert i 2018 og 2019.  Dette gir innpass og kjennskap i en bransje som igjen legger til rette for nisjebåter som SR44 og SR52 Blackbird.
 
Vi merker at det er travelt på Windy standen, og når Baatsans.no er på besøk er det et ektepar fra Colombia som viser stor interesse og de skal ut på prøvetur senere om dagen. Sammen med den Franske forhandleren har de mange på listen for testturer.
 
SR44, ble ikke 42 som først planlagt med Ed Duboi, men en 44 foter etter at Windy fullførte prosjektet. Den går i hele 44 knop med de to Volvo IPS 650'ene som ligger i motorrommet. - Den er perfekt motorisert, mener Heiberg-Andersen. Båten veier rundt 11 tonn, med fulle tanker. Prisen på standard båt er i overkant av 6 millioner, pluss moms, skal den fullspekkes snakker vi fort om 7 millioner.
 
Heiberg-Andersen og Windy teamets største utfordringer i dag er produksjonskapasitet, de skulle hatt mer. SR44 er produsert på verftet deres i Sverige, som også produserer SR52 Blackbird. 
 
SR44 er som sagt en dagstur båt, men det fullt mulig å overnatte i den også, den har mulighet til fire soveplasser. Dobbel i front og to enkle midtstilt. Båten har store uteområder, hvor mange kan kose seg. Stort akterdekk, sittegruppe som kan omgjøres til en gedigen solseng. Hydraulisk bimini kalesje som kommer ut over akterdekket. En wetbar med alt en pantry trenger for god servering. Den skiller akter og førerposisjon. 
 
Førerposisjon er midtstilt og har tre seter i fartsretning, her sitter man oversiktlig og har full kontroll. Under dekk mulig å få det kundetilpasset enten det er salong, baderom og dobbeltseng.
 
Se bildeserie i toppen, men vit at dette ikke er en båt for ”hvermansen”, men det er alltid lov å drømme.
 
Windy har flere nyheter på lur, og en som blir veldig spennende ligger i fritidsbåtsegmentet. Den blir presentert til neste år i Düsseldorf .
 
Teknisk:
Lengde 14,03 m
Bredde 3,96 m
Dybde 1,10 m
Drivstoff 900 l
Vanntank 300 l
Soveplasser 2 + 2 
Toppfart 43 – 45 knop
Marsjfart 32 – 34 knop
 
Motor alternativer 
2 x Volvo Penta IPS 600
2 x Volvo Penta IPS 650 
2 x Volvo Penta D6-440 
2 x Volvo Penta D6-400 
Outboard version with 2 
CE Category B