2019-08-07-1c606516988cda26512f751c2ebe8a32abe57db5 Man skal absolutt regne med Silver sin nye Z serie. Klikk for flere bildere av Bowrider og Daycruiser 2019-08-07-8f130381fc585e3229266ac7eeec93bc709d8476 Skroget går høyt i vannet 2019-08-07-146cc49f2645ed6d03ba7ae9d07e1cef51ba53ea Skyter godt fra 2019-08-07-3142ac7ed8aafb1d736a1af58021e9f61be21637 Lite vann langs siden 2019-08-07-78e7625b15d809e983e75ac26434e4d0c457821b Smart støt fender i bau 2019-08-07-b6a6fa4cbc981154a0f4203917518839540e6ce7 Finske båtjournalister kjørte skroget hardt 2019-08-07-f28b23dd459cdb0e1e01e4de0b1e674dde0fab4d Norske Eker Design - Silver Tiger DC 2019-08-07-982432f172d73f0f3a45bcd108ec8d8b40cc9765 Noen velger DC og noen Bow 2019-08-07-60df35a3c4cd8fe943b5943084bf8c072f7dcf85 Myk og fin i sjøen 2019-08-07-f9994a96936ecfa1a98c3f31cf11d4d21903a61e Lite støy og vibrasjoner 2019-08-07-81fa03f9b25524fa65551a10d38ad3c773f90716 Morsom å kjøre 2019-08-07-4851ff84024a57b69dbaee277ebd41cfd18fc0af Bow rider 2019-08-07-a73d46f928b71d27e002776ba467f13fc0f4d210 Sittegruppe i Bau 2019-08-07-26b2e4bbd54ccdff72f287fd867aa0761127d0f9 Åpen og sølvfarget, kler Silver 2019-08-07-61da11c9bc70be5bd6f75d7d63a07eb5139d24ff Mange innovative løsninger her integrert badestige 2019-08-07-300eba3a9e945c8602aca9fcc75eb73a98c2111b Som lett vippes frem 2019-08-07-2975997fcc512208c901b4106aa6cfdacb26974f Sittegruppe kan omgjøres til solseng 2019-08-07-e9661332d32f25bfb6b20e71f82b149e75552673 Alle hulrom er benyttet til lagring 2019-08-07-4661e81591ef1aff6927ebdbcede5b70b5f835c9 Fender 2019-08-07-57ed562c760bfae908281dffd98e9d7208bf8ce7 Smart fenderholder 2019-08-07-f4ff2b54b4e0baea49909cac7405eba95b6a5bcc To på hver side 2019-08-07-06dd68090c5335dd6cb58e772fc01858a07c6e70 Avtagbar rist som gjør at tauet tørker opp 2019-08-07-10c7caa9aa6c59e63d268dbe0833fc84c0225cc6 Kabin i DC 2019-08-07-406668e26f07a222b147018a8a936ee3b707530d Sidevinduer i kabin 2019-08-07-219f170153c3558656f58311a6e5e7e3e1f37c1d Kjøleskuff 2019-08-07-292dd20b0fdae5839dda0e3d29d14003628cd670 Kok og vask 2019-08-07-470a31f4ea890958f3d504a631ff4afe7b94a08c Layout DC 2019-08-07-19b6d85d8b5b77f657f6f00059eb2093124ceec2 Lås under sittebenk til verdisaker 2019-08-07-0ca3541e318d545e707bb655ff67d33266a1f3f0 God førerposisjon 2019-08-07-5a44316aeb982d1b789ad448b14d3b9844cebccf På instrumentpanelet er det standard med 9" Raymarine Axiom Kartplotter 2019-08-07-5f4d927c529f1361b93d392ac2e2df3815c62dd8 Selv Norske Ertec har levert til Silver 2019-08-07-c1af62b33945fc02093e93f63e663c27142f4033 Godt med plass 2019-08-07-17e753dc97783a22a87836b59adce00eba774560 Båten kler også kalesjen 2019-08-07-0e6ba0f71f430e201ee156deaf238339683f6cca Som ligger godt skjult bak ryggstø i salong, men enkel og slå opp 2019-08-07-19065433d5d3954eac1273f125445b19c31dc6a0 Produktutviklingssjef for Silver Z-serien Peter Krusberg forteller gjerne om tankene rundt den nye glassfiber linjen

Silver Tiger DC og BR – har det meste!

Nyheten fra Finland er et 100% Skandinavisk produkt og samarbeid på sitt beste, med Svenske Petestep skrog og Norsk Eker Design.

Vi er invitert til sør i Sverige, nærmere bestemt Karlshamn, for å testkjøre nyheten fra Finland. Produsenten Silver er mest kjent for aluminiumsbåter, men de velger å gå mot strømmen, med å satser på en helt ny glassfiber serie. 
 
Første ut var flaggskipet Silver Raptor, også denne med Petestep og design av Eker Design. Produktutviklingssjef for Silver Z- serien er Peter Krusberg, som har lang erfaring fra Yamarin. Dette er hans lidenskapelige prosjekt, og dermed ble han med over til Silver når de overtok Raptor fra Yamarin.
 
Når neste båt ut i serien skal lanseres på sjøen og testes, er en hel uke satt av for båtjournalister fra hele Europa. Silver Tiger har fått samme karakteristisk utseende og skiller seg ut i mengden av Daycruisere og Bowridere. På lik linje med Raptor kan man tydelig se Eker Design i trekkene til båten. For noen blir det for moderne, men undertegnede digger de nye linjene.
 
Krusberg kan ikke for rost nok det gode samarbeidet med Norske Eker Design, og forteller at det de bestiller kommer tilbake i 100%, pluss litt mer. Her er fine finesser som i baug, med smart stige integrert i dekk. Godt utnyttet, med lagring i alle hulrom og benker. Sittebenkene har smart lås integrert for oppbevaring av verdisaker. Du sitter dypt og godt skjermet i hele båten. Fargene er delikate, en båt du finner deg godt til rette i med en gang.
 
Både Bow og Daycruiser er lik aktenfor vindskjermen, men foran er de naturligvis ulik. En liten kabin, med sengeplass for to og et plottipot er tilgengelig. For store (lange) mennesker, vil kanskje overnatting vare utelukkende, men absolutt et godt rom til barn, og lagring for dagsturer. Helt greit for overnatting av 2 normalt voksne også. 
 
- Når vi har gjennomgått båtene er det tid for testkjøring
 
Sammen med Finske journalister, skal skroget jammen få vise hva det er godt for. Her er det full fart og full sving, og båten viker ikke en tomme. Du kan kjøre rundt og rundt i en ganske liten radius og båten ligge perfekt. Dette er selvsagt ikke vanlig båtkjøring, men for å illustrere hvor spesielt skroget er. Med stepp i skroget som går bakover i fartsretning, løftes båten opp og vannet skyves ned og bakover. Du får omtrent ingen plan terskel, og båten kjører mer økonomisk. Dette er enkelt forklart PeteStep. 
 
Vi synes dette er en kjempemorsom båt å kjøre, og første dag at testkjøring er det flatt hav, så det er lite utfordringer. Dag 2 derimot blåser det opp og det er mer krevende kjøreforhold, men alt i alt er dette båter som fint klarer seg. Det er jo heller ikke meningen å gi ”flatt” jern i bølger. Sakker du av litt tar den sjøen flott. Båten var ekstremt stillegående og myk i sjøen.
 
Testbåtene var utrustet med 150 hk Honda, og da oppnår man en topphastighet på 40 knop.
 
Pris nivået er det heller ikke noe å si på, så er du på jakt etter å fornye båten, er Silver Tiger absolutt en som bør være med i vurderingen.
  
Bowrideren med Honda BF115 DK1 XU har en pakkepris på kr 472 900,- 
Med Honda BF150 AK2 XU (som var overraskende bra og stillegående) er pakkeprisen 519 900,-
Båt uten motor starter på kr. 349 900 (alt i Svenske kroner)
 
Daycruiser med Honda BF115 DK1 XU er pakkepris på kr 482 900,- 
med Honda BF150 AK2 XU er pakkeprisen 529 900,- 
Båt uten motor starter på kr. 359 900 (alt i Svenske kroner)
 
Silver er en del av Finske Otto Brandt gruppen og har produsert X- og Y serien av aluminiumsbåter siden 1991. Fra 2019 satser de også i glassfiber med Z- serien, absolutt en ny serie man skal se opp for.
 
Teknisk:
Lengde 6,06 m
Bredde 2,36 m
Vekt 1150 kg 
Antall personer 6
Anbefalt motorkraft 115 – 150 hk
V- skrogvinkel akter 19o
Dyptgående 0,4 m
CE-klasse C