2019-02-26-c1579f68bedb34dd8e3a2dd4d2fe819546f00fa2 Selskapet UAB VM Production har utviklet en elektrisk garasje som blir utstilt

Introduserer el-garasje.

EL-båt er ikke noe nytt under solen. Men en el-garasje som drives av vind og sol og lader både båten og Teslaen..? Det får du se på "Sjøen for Alle".

Det er selskapet UAB VM Production som tar med seg både el-båt og el-garasje til NorgesVaremesse på Lillestrøm 20.-24. mars. Selskapet ble etablert i 2012, og så langt har de produsert rundt 10 modeller i ulik størrelse beregnet på ulik bruk.
 
Modellen som vises påbåtmessen, heter VM900 FISHER, er 9 meter lang og drives av en elektrisk motor av merke Siemens som lades av vind og sol. Toppfart ligger på mellom 9-12 knop. Lades fra 0 til 100 % på 7 timer
 
VM900 FISHER leveres med 1 batteripakke som standard som varer i 4 timer avhengig av forhold som bølger, strøm, vind, hastighet m.m. Selskapet selger en ekstra batteripakke som forlenger seiltiden til 8 timer. Båten jobber for å lade batteriene på heltid – både når den er i sjøen og når den ligger ankret. For nattforhold og null bris, har båten en ekstern plugg for landlading. Båten lades fra 0 % til 100 % på 7 timer, informerer selskapets eksportsjef Šarūnas Danilavičius.
 
Verdenspremiere for elektrisk garasje
Det siste året har selskapet UAB VM Production utviklet en elektrisk garasje som også vil stå utstilt på Sjøen for Alle 20.-24. mars. Den er designet for både båt og bil, og drives vind og solenergi. Hver garasje lages på bestilling, og den selges i moduler hvilket gjør at kunden kan oppføre den selv dersom ønskelig. Men Šarūnas Danilavičius anbefaler at den settes opp av profesjonelle.
 
- Nordmenn er opptatt av miljøet, og en skulle tro at mange som benytter el-bil vil supplere med en garasje som drives helt naturlig. Garasjen har flere bruksområder, og kan selvsagt også plasseres utaskjærs og benyttes som ladebank for miljøbevisste som driver med oppdrett av sjømat og trenger påfyll av energi underveis. For de som vil bruke den til bil, har vi lagt inn muligheten for å lade fra 220V dersom det er null vind og nattforhold. Men det skal godt gjøres i det norske klimaet.