Mellom holmer og skjær i Sunnhordland!

Kysttrading representerer Nord Star på Vestlandet og forhandleren brenner for båtene, kystlandskapet i nærområdet sitt, og vi får være med i Patrol 32.

Kjell L. Risnes har sin faste base i den lune viken Sagvåg på Stord, men det er ikke langt ut til storhavet, eller idylliske holmer og skjær.
 
I pollen har familien lange tradisjoner for båt, og bestefar hadde sågar et skipsverft, Risnes Sønner A/S. Interessen for båt og drift lå dermed til rette for Kjell, og slik har det fortsatt hele yrkeslivet. 
 
Kysttrading representerer i dag , Rodman og Nordstar og det er sistnevnte vi er inviter ut på tur med, sammen med Båtens Verden. Båten på 32 fot er en Finsk styrhusbåt, og har samme stil og trekk som Targa og Sargo. Konkurrenter er vel rettere å si, for her er det 3 merker som alle vil hevde at de er best.
 
Man kan ta sammenligning fra bilfronten; Noen like Mercedes, noen BMW, mens andre liker Audi – så kan man velge hvem som er hvem. Styrhusbåtene har sine tilhengere som det er vanskelig å rokke med. Vi er naturligvis i båten med en svoren Nordstar tilhenger, som selger båten inn til oss på hele turen. Felles for alle tre produsentene er at de kjører sitt konsept til fingerspissene.
 
Dermed farer vi smidig gjennom holmer å skjær, suser over grunner og ut i det åpne hav med ruskete bølger. Båten leverer hele tiden og er behagelig for alle ombord. Noen strategiske stopp har han lagt inn. -En aldeles fortreffelig husmanskost lunsj i Kulleseidkanalen.  
 
Her møter vi en driftig kar, Vidar Onarheim som sammen med sin kone Tove Stavland eier og driver Kulleseidkanalen Gjestehamn. De har løftet stedet til nye høyder, og underholder gjestene i tillegg til å lage god mat. Gjerne krydret med historier fra området og gjester som har vært på besøk. Her sitter latteren løst og vi kan bare ta tommelen opp for dette stedet, som bør være et naturlig stopp for alle fritidsbåter som er på tur i øyparadiset. 
 
Vider på utsiden av Bømlo og inn til ”Nillo på Skjæret”, her blir vi møtt av sønnen, som nesten er på alder med Nillo slik vi husker henne på skjæret. Litt skranten helse forteller han om, men dog like arbeidsom så sant han kan. Her er det også familien som driver videre, men det blir tøffere og tøffere for enkelte her i øyriket. Uansett et veldig kjekt stopp, og du blir tatt tilbake i en svunnen tid, som å vandre i et museum med et vareutvalg av de sjeldne. 
 
I ekspressfart er vi tilbake, og ser klart fordelene med pilothusbåt vest i havet. Solid, stødig og den tar deg lett mellom holmene. Båten passer til det meste, enten det er for å frakte personer mellom holmer og skjær, bruke den som arbeidsbåt eller rett og slett bare en familie- turbåt. 
 
I Styrhuset finner du stor salong og førerposisjon. Sidedører på styrbord og babord side og en akter. Båten har romslige dobbeltlugarer, en midtskips og en forut. Pantry er nede, som er ulikt de andre konkurrentene, men da får du til gjengjeld litt mer plass i salongen oppe. Stor og god el. takluke. Med 2 x D6 Volvo Penta 400 hk motorinstallasjon oppnår du en max fart på over 47 knop og marsjer mellom 20 – 32 knop. 
 
Produsent er Linex-Boat Oy, en Finsk familiebedrift, som også er tilsvarende konkurrentene. Et tradisjonsrikt verft, men litt yngre enn Targa. Første båt i dette segmentet var 24 Nordstar, men i dag har de følgende modellserie; 24, 26, 28, 30, 32, 36, 42 og 49. Risnes forteller at det mer spennende under utvikling som muligens blir lansert i 2019.
 
Teknisk:
Total lengde: 11,40 m
Total bredde: 3,4 m
Vanntank: 145 l
Drivstofftank: 615 l