På byfjorden med AluVenture 11000 XE

Med to x 200 hk OXE diesel påhengsmotorer på hekken og skikkelig Bergensk ruskevær var det ingenting som hindre store smil på testturen i Aluminiumsbåten denne høstdagen.

AluVenture 11000 XE / CCFC er første modell ut i vår nye 11000 serie, forteller Bjørn Toni Bakken. Målet var å bygge en veldig sjø stabil og komfortabel båt for proff brukeren, og som var innenfor målene for transport på trailer. Resultatet ble dette meget spennende skroget på 11 meter i lengde og 2,9 meter i bredde, 27 grader midtskips, og 24 grader helt akter, men har ingen step i skroget.
 
Båtmerket har norske eiere og produseres i Estland, og man kan trygt si at AluVenture er en hodevrider i seg selv. Råtøff med fantastiske sjøegenskaper og behagelig som få når du sitter i styrehuset. Ikke så rart når hele førerhytten står på regulerbare gummiføtter, og du sitter behagelig i det man kan kalle en av verdens beste stoler fra produsenten Ullman. 
 
Båten jeg var ombord i har sluttbetegnelsen XE, for- OXE dieselpåhengsmotorer påmontert, ellers for andre motoralternativer er betegnelsen CCFC. Dette var første testtur med diesel påhengsmotor for min del, så jeg var spent på hvordan dette skulle fungere. 
 
Selger og markedsfører av båten, Bjørn Toni møtte jeg i Düsseldorf hvor de presenterte båten for første gang. Da var planen at de skulle ta båten og motorene ut på en Norgesturne for å vise den frem langs hele Norskekysten. Det ble høst før de kom til Bergen, for plutselig bestemte de seg for å kjøre båten sjøveien til Southampton og Seawork Internasjonal i sommer. Båten fikk vist seg som en solid sjøbåt og meget komfortabel, selv med 3 meters høye bølger på returen. Utrustet med kommunikasjons og navigasjonssystem fra Garmin krysset de Nordsjøen tilbake til Norge. 
 
Tilbake til byfjorden, er det selvsagt mye lettere farvann, men ganske humpete allikevel. Det merkes ikke, båten skjærer sjøen som en kniv og ratting er som i en bil. OXE’ene skyver båten frem og i ring med en fantastisk kraft og moment, og båten er hele tiden i balanse, uten noen trimming. 
 
Toppfarten blir ca 33 knop med 2x200 hk diesel, og marsjfart ligger på mellom 26-29 knop. Her kan de kanskje hente ut litt mer med andre propeller. I dag sitter det 5 bladers propell på, men kanskje med litt større blader vil de hente mer. Velger du 2 x 300 hk bensin bikker du 44-45 knop.
 
Det er mange fordeler med diesel påhengs og forbruket er betraktelig mindre. Men fremdeles er motorene ganske dyr i innkjøp, men så har de jo en fantastisk levetid på over 10 000 timer. Når du har kjørt motorene i 650 timer er du i balanse i henhold til bensindrevet motorer.
 
Andre ting som er verd å merke seg er når du setter dieselpåhengsmotorene i gir, blir det ikke et byks fremover som med innenbords. Den hydrauliske girkassen slurer lett og fra nøytral til fremover merkes det knapt. Deretter bestemmer du farten fremover/bakover med spakene, eller du kan bruke den smidige joysticken fra Telmo Controll til å gå sidelengs ut fra bryggen. Uansett, meget brukervennlig. 
 
Siden motoren er turbomatet får du ikke en aks ut som med 2 takter, men når turboen setter inn da kommer den fort i fint driv. Båten har ingen merkbar planingsterskel, som igjen betyr det at du kan ligge like godt i hvilken som helst fart med båten. Båten appellerer som arbeidsplass, og skal du sitte timevis er det viktig og slippe å bli utslitt av støy og vibrasjoner i styrhuset. 
 
AluVenture retter seg mest mot Premium markedet og derfor henter de ut litt mer på det ekstreme i designet. Når båten kommer gildene kan den lett oppfattes som en politibåt, og personene i båtene rundt deg tar fort på redningsvesten, ler Bjørn-Toni.
 
Demobåten som er på Norgesturne er fullspekket med utstyr og sikkerhet, de har også fått installert det innovative dødmanns systemet til Norske CoastKey. Du har walk around løsning rundt førerhuset, med en liten stikk kabin i front med sengeplass for to personer, toalett, vask og en liten pantry med induksjonsplater. Ute på dekk, akter er en sittebenk og bord, samt trapp opp til en ”flybridge” for to personer som letter navigasjon i trange farvann. Båtene er basert på ulike kundebehov og kan dermed tilpasses i stor grad til det kunden ønsker, oppå skroget. 
 
Du kan følge båten på bloggen deres og finne mer opplysninger om fremtidige båter og modeller som AluVenture har i sitt sortiment. Fra Bergen gikk ferden videre til Ålesund, før den skal videre langs Helgelandskysten.
 
Tekniske data
Lengde 11,074 meter
Bredde 2,908 meter
Lengde vannlinje 9,756 meter
Bredde vannlinje 2,473 meter
Dypgående 0.66 meter (uten motor)
Høyde 3,984 meter
Vekt 3,950 kg
Max vekt 6500 kg
Tankvolum 1,500 liter
Anbefalt HK 400-900 hk