Norsk designer bak Alunaut

Det er nordmannen Øystein Jaer som har konstruert det omfattende modellprogrammet, med over 90 båter bygd så langt av den estiske båtprodusenten Alunaut.

Siden 2012 har jeg konstruert båtene for dem og salget har økt pent og jevnt, godt fordelt mellom proffmarkedet og fritidsbåtsegmentet, forteller han til Baatsans.no 
 
Forhandlere i resten av Europa begynner også å komme på plass, og i Norge er det Bakken Motor i Drammen som har fått båtene i sitt sortiment. Han forteller videre at han har tro på at spesielt Vestlandet er et potensielt stort marked for både fritids- og proffbåtene. Responsen har også vært god på Østlandet.
 
Litt om båtene 
Alunautbåtene er primært delt i 2 serier; AC serien og A-serien. AC båtene er mer klassiske, enklere og rimeligere. 
 
A-serien til Alunaut er designet for proffmarkedet men tiltaler også til mange private brukere. Dette er en vesentlig del av forretningsmodellen - mange privatbrukere er erfarne og har store krav til sikkerhet og kvalitet. Skroget vårt er basert på erfaringen vi har fra ”Vekteren”, politibåten til Oslo Havnepoliti som ble levert av Mandal Båtservice i 2014. 
 
A-serien leveres som enten RIB eller Monohull med modellbetegnelsene A6, A7, A8, A9 og A10. Monohullbåtene leveres med kraftig fenderlist eller skumlister.  De leveres med konsoll, kalesjetak, hardtop eller akterkabin.  De store leveres også med forkabin.
 
AC (Alunaut Craft) serien omfatter foreløpig:
 
AC-12 
AC-14  
AC-16                    
AC-18                   
AC-20                    
AC-22                    
 
Båtene produseres
Alunaut er basert på Saarema i Estland og verftet er helt nytt med siste generasjon numeriske kapp- og bøyemaskiner. Finishen og kvaliteten er førsteklasses. Alle båtene er konstruert i 3D i minste detalj og toleransene er minimale.
 
Produktene er tiltenkt proffmarkedet og privatmarkedet og går hånd i hånd. Dette har vist seg å stemme da de første båtene er solgt jevnt mellom profesjonelle aktører så vel som privatpersoner som ønsker seg en robust båt som skiller seg litt ut.
 
Jaer, som er utdannet Naval Architect, konstruerer primært større offshorefartøy (OSV’er) og semi-sub rigger, men mener jo at et fartøy er et fartøy, uansett størrelse. De samme grunnleggende sikkerhets og operasjonelle betraktningene må ligge til grunn. Båtenes konstruksjon følger selvsagt CE regelverket men går langt utover dette, spesielt med tanke på stabilitet, flooding (skadestabilitet) og styrke.
 
Felles for alle båtene er kontinuerlige sveiseskjøter, flere vanntette skott med doble lensesystemer og selvlensing. Samtlige båter i A-serien er helsveiset i Hydro Aluminium 5083 legering med doble vanntette skott og tre separate lense systemer, manuelle og elektriske (totalt 6 pumper om bord). De er selvsagt selvlensende (selv lille AC-14) og er overdimensjonert strukturelt.
 
Alunaut har nylig gjort en avtale med Brunswick, og alle båtene med utenbordsmotorer leveres nå med Mercury.
 
Alunaut er tilstede med stand i Dusseldorf og ikke minst står det båter utstilt hos Bakken i Drammen, avslutter Jaer.