Goldfish på den ”grønne bølge”

Vi hadde en prat med Stig Olssøn hos Goldfish, og lar oss imponere av den miljøvennlige kursen deres. Med Goldfish 23 Tender er målet å lage en eldrevet båt . I dag er det el-småmotorer for innsjø, men vi arbeider med en fullverdig elbåt for sjøen.

Vi håper å ha softwaren klar i løpet av mai 2011, og samarbeider her med et amerikansk selskap. Vi har brukt Evinrude’s e-tec utenbordsmotor som ser helt lik ut på utsiden, men innvendig er den ombygget av oss til å gå på strøm med batteri i stedet for drivstoff og drivstofftank.

I dag er det innen batteri/batterilading den største uviklingen foregår, og de neste årene vil vi se en enorm utvikling her, forteller Olssøn.
Med batteripakken som skal i 23 Tender har båten en rekkevidde på rundt 35 nautiske mil i 30-32 knop før man må lade. Toppfart med 200 hk er 53 knop. Elmotoren yter 194 hk og hele 450 newtonmeter, som gir et utrolig skyv. Alt av utstyr og instrumenter overvåkes på skjermen ved styrekonsollen.

”Full tank” kr. 25,-
Det er dårlig med ladestasjoner i dag, men i framtiden vil det skje mye også her.  For å få til hurtiglading må man skaffe en ladestasjon som koster rundt 100.000 kroner. Prisen for ”full lading” på batteriene i en ladestasjon er da 25 kroner. I dag tar det ca 7 timer for 80% ladede batterier. Men i fremtiden blir det ladestasjoner som lader batteriene på 30 minutter. Målet er å kunne gå eksempelvis Oslo-Tjøme, lade en halvtime, og så gå tilbake forteller Olssøn.

Hvilket marked ser dere med denne båten? Primært i første omgang Yacht markedet, men også som en hyttebåt, eller en båt for vannsport aktiviteter.
En annen fantastisk ting med elmotor er at den er omtrent lydløs og det blir ingen vibrasjoner i båten.

Den grønne Goldfish 23 Tender på messen, Sjøen for alle, er en prototype så prisen er ikke helt klar, men her bør det vel ligge inne et avgiftsfritak for miljøvennlighet fra myndighetene?

Båten Tender 23 kommer i friske farger og er en typisk konsoll båt, i minimalistisk stil. Man trenger ikke å tenke på putene i båten om en regnbyge skulle komme. Stoffet har lukket cellestruktur som hindrer vannet i å trekke inn.

Totalt har Goldfish solgt 25 båter i Norge av standard Tender, og regner med å komme opp i 50 båter i år.

Litt info om Goldfish:
Goldfish fikk i 2008 kontrakt med Forsvaret om en leveranse på 14 hurtiggående båter til marinen, som igjen gjør at Goldfish har gjort det bra i en ellers tung tid for båtbransjen.  De har også nylig ansatt Fredrik Bolstad fra forsvaret, for å kunne betjene dette markedet.

Goldfish feirer sitt 20 års jubileum i år.
Det var Pål Solli som startet selskapet i 1991 på Son.
Goldfish har produsert 500 båter fra starten frem til idag.

Ribben som utstilles på messen har vært i tjeneste som piratjeger for forsvaret!