Frank Nicolaisen ble gudfar til Viksund snekken Trygg!

Det var høytidlig da Viksund avduket den klassiske snekken sin i ny moderne design. Frank Nicolaisen ble vinner av navnekonkurransen og var invitert til Lillestrøm på åpningsdagen av Sjøen for alle av Viksund.

Hvordan kom du på navnet, spør vi? Da jeg var liten hadde vi ”doktorbåten” og den het Trygg, det var naturlig å tenke på den som veldig sikker. I tillegg går det ganske mange Viksund båter i nord og det er båter som brukes i røff natur og Viksund var de båtene som alltid kom tilbake, det var ikke alle som alltid gjorde det. Trygghet er også det Viksund selv bruker – Trygghet til havs.  Så da ble det til at jeg sendte dette forslaget.

Flere fra båtpressen har tatt turen for å se båten, og en sentral person i snekke prosjektet er den kjente konstruktøren Geir Arnestad, og Tor Oftebro. Han er sliten men glad han endelig kan vise produktet som han har levd med døgnet rundt de siste månedene.  Dette er en ide jeg har lekt med lenge, men da i en litt annen forkledning, forteller han.  Det som gjorde at vi nå kunne realisere dette prosjektet, er at vi inngikk i et godt samarbeid med Viksund, som også ønsket å utvide produktlinjen sin. Båten blir støpt på Evje og bygd i Mandal.

Med motoren som står i båten, en D2-75 hk, fikk vi den opp i 18 knop forteller Arnestad. Dette er nemlig ikke en helt vanlig sakte gående snekke, men en planende snekke, som kan tåle langt større motor.  Derfor har den heller ikke den tradisjonelle dype kjølen, en baugpropell er satt inn for å unngå avdrift. Den optimale motorstørrelse blir nok 220 hk og da vil snekken kunne gå i 30 knop!

Snekken har utallige varianter og løsninger. Blant annet en liten kabin med dobbelkøye/sitteplass i baugen, toalett kan også monteres. Mini pantry foran styrekonsollen som er sitteplass i lukket posisjon.  I dørken kan den leveres med fiskekumme. For å komme ned i motorrommet løfter man enkelt hele styrehuset fremover mot baugen, og det er god plass til å komme til. Rundt styrekonsollen kan flere sitte, og skal man fiske kan setene enkelt slås ned.  Kalesje rundt styrekonsollen kan leveres som ekstrautstyr.

Båten på messen har en styreposisjon, men på kahyttløsningen kommer en variant med styreposisjon fremme.

Tor Oftebro har lang tradisjon fra Polar snekken, men etter de i 2004 flagget ut har han drevet litt med et båtmerke Venus. Men nå blir det nok Viksundsnekka Trygg som får all oppmerksomheten.

Markedsansvarlig Maritn Viksund er godt fornøyd med snekken og ser ikke bort fra at det kan komme mer spennende ut fra den nye samarbeidet.

Messen på Lillestrøm vil gi en fin indikasjon på om snekken slår an, og mye kan tyde på det med så mange varianter og løsninger som den nye snekken Trygg har å by på.

Båtsans ønsker lykke til!