Boot Düsseldorf økte med 2,8%!

Da Boot stengte døren på søndag etter 9 suksessfulle dager, viser tallene at hele 247000 fra 52 land besøkte verdens største båt- og utstyrsmesse.

Det har vært en fantastisk stemning i alle de 17 hallene hvor over 1800 utstillere har vist sine maritime nyheter for 2016. Utstillere og besøkende er skjønt enige at ” Düsseldorf is always worth it!”.

Besøkende økte med 2,8% fra 2015, og utstillere mener det var en positiv optimisme i hallene. Messen vekket appetitten for kommende vann aktiviteter.

Seiling er fortsatt hovedfokus til de besøkende
Seiling og seilbåter har tradisjonelt vært det mest populære segmentet innen båt på messen Boot, og er det fortsatt. Deretter følger motorbåter, dykking og utstyr, men Boot Direktør Goetz-Ulf Jungmichel sier: ” En annen trend er den økende interessen for luksus yachter, og vi har her i Düsseldorf det rette klientell for dette high-end segmentet.

Boot når ut til det yngre publikum

Den yngre garde trekkes mot vannsport og bassenget, her kan de teste ut wakebord, stand up padling og kitesurfing. En tydelig trend er økende turisme hvor vannaktiviteter, båtleie og fiske inngår. Interessen for Boot går i arv, og foreldre som besøkte messen da de var unge, tar idag med sine barn for å gi dem samme opplevelse

Utenlandske besøkende
Mer enn 50 000 kom til Düsseldorf fra Europeiske land utenfor Tyskland og fra utlandet. For Goetz-Ulf Jungmichel er dette en tydelig indikator på hvor viktig posisjon Boot Düsseldorf har fått. ”Vi har den beste internasjonale båtmessen og det mye på grunn av bredden vi viser. Du får hele det maritime spekteret”.

Gikk du glipp av årets Düsseldorf kommer det messe på løpende bånd fremover, ikke helt av samme størrelse, men dog gode bidrag. Aller størst forventing har vi naturligvis til årets ”Dra til Sjøs” som igjen arrangeres innendørs i nye lokaliteter, 18 – 21 februar, på Sotra utenfor Bergen.