2015-12-18-f647964bfc464f1967c17ce1f7342d367ceb6641 Båtmegler Ståle Daae Børnes, i nyoppussete kontorer og julepyntet båt, går fornøyd juletiden i møte og han ser frem til neste sesong.

Mer balanse i båtmarkedet!

Båtmegler Ståle Daae Børnes hos Bergen Marinesenter har solgt stort sett 1 bruktbåt i uken gjennom 2015, totalt 50 båter hittil i år. Han mener det er blitt mer balanse i markedet på tilbud og etterspørsel.

En handel er nettopp sluttet, da Båtsans kommer innom en av Båtmeglerene som kommer til å omsette for ca 84 mill i år. Når han oppsummerer året har det vært mer på det jevne, en tendens som begynte i 2014 da det gikk ut 84 båter.

Tidligere var markedet mettet og Finn.no flommet over av båter. Muligheten for å gjøre såkalte ”kupp” og prute på prisen var vanlig. Det kom gjerne bud på 20% under prisantydning, men nå har dette stabilisert seg. Flere båter har i år blitt solgt til prisantydning grunnet flere interessenter på samme objekt. Nå ligger slingringsmonnet på rundt 5% på kurante båter.

I dag flommer ikke Finn over med båter, og dette har medført at prisen er justert. Båtene som ligger på Finn er stort sett fornuftig priset, og man må ha nyprisen på minne for da skjønner en at det er gunstige priser.
Nå ringer kunder for å spørre meg om jeg har båter som ikke ligger på Finn, og om jeg kan ta kontakt om jeg kommer over en slik. Dette medfører at det blir mer balanse, sier Børnes.

Båtmegleren har etterspørsel fra hele landet, og han opplever at flere velger å handle med megler, enn privat. Kunden føler trygghet og vi tar alt papirarbeidet, ja vi gjør stort sett alt for kunden, fortelle han. At vi er nøytral, ivaretar både selger og kjøpers interesser er også en del av det kunden opplever som positivt. Bergen Marinesenter har bevisst unngått å ha agenturer for å unngå at kundenes båter skal konkurrere med egne båter. Det har derimot ikke manglet tilbud på agenturer.

I 2015 har det stort sett gått en båt i uken, og andre trender er at de 10 dyreste båtene har blitt solgt til Oslo i år. I 2014 hadde han flest på Vestlandet, nå er hele landet markedet og som sagt flest og dyrest til Oslo med et par lokale unntak.

Andre tendenser er at tidligere valgte noen å importere fra utlandet, men nå er båtene billigst i Norge, så de beste kjøpene gjør du her. Jeg har også opplevd utenlandske kunder ringe på Norske båter.

Når det gjelder forventninger og analyser for 2016 forventer han fortsatt jevnt salg og god tilstrømming av kunder. Det pågår et generasjonsskifte i storbåtsegmentet og vi får stadig nye kunder som har drømt og gledet seg til å kunne kjøpe seg en flytende hytte. Mobiliteten er fellesnevneren for de fleste. Å kunne flytte fritidsboligen med seg etter ønske og aktivitet. Vi ser frem til neste sesong og ønsker nye og eksisterende kunder velkommen, avslutter han.