Ny fra innsiden og ut!

For Norske Goldfish har det vært viktig å ta nyutvikling og kvaliteter med over på eksisterende modeller, og har derfor valgt å forbedre skroget på 23 og 28 Tender.

Båtsans har snakket med Jørgen Løwe hos Goldfish som forteller hvorfor Pål Sollie, eier og designer av Goldfish, ønsket å lage et nytt og forbedret skrog.

Den første båten kunden kjøper hos oss, er gjerne 23 Tender og gjennom den lærer de oss å kjenne. Dette gjelder våre kjøreegenskaper, byggekvalitet og oppfølging.

Når vi så laget vår nye RIB-serie, 29 Sport og 38 Supersport, fikk de kvaliteter som vi ikke kunne motstå å inkludere på 23 og 28 Tender.  Dette betyr at når en nå kjøper den minste båten fra Goldfish, så nyter du godt av utvikling, materialer og prosesser som er tillært igjennom forskning og utvikling på våre militære plattformer, såvel som vår 50 foter som gjør 98 knop. Hvorvidt dette er kommersielt forsvarlig er uvisst, men det er måten vi vil bygge merkevare på.


Ellers er det fokus på utenlandsmarkedet i disse dager for Goldfish. Her ønsker de å markere seg mer, og ikke bare på fritidsbåt. Tender markedet til superyacht er stadig økende, og de har klart en fordel med deres kvalitetsskrog. Dagen yacht Tendere brukes mer og mer som følgebåt til Yachten, og ikke bare til pynt på dekk eller i ”garasjen”. Da en er det viktig med gode kjøreegenskaper, for dem som må tilbringe lange strekninger i en Tender. Her har vi allerede gode referanser fra levering av båter til forsvaret.

Nye 23 Tender er allerede solgt i 5 eksemplarer og 28 Tender, som enda ikke er kommet ut av fresen, er solgt i 1 eksemplar. Ikke verst salg på noen få måneder, siden modellene ble lansert med nytt skrog.

Det er 5 vesentlige endringer på 2016 modellene som er verd å nevne, ifølge Goldfish;

1. Nytt skrog design som absorberer enda mer av støt og slag fra bølger. Her har også tidligere 23/28 Tender vært i egen klasse, og dette vil distansere båten ytterligere fra konkurrentene, mener de.

2. Med økt sjødyktighet og forbedret stabilitet kan vi tilby større motorer uten å gå på kompromiss med sikkerhet. Vi har derfor økt høyde på akterspeil og dørk for å kunne bære opp til 1 stk Evinrude G2 300 på 23 Tender, og 2 stk Evinrude G2 300 på 28 Tender.

3. Båten har fått noe høyere skrogsider og mer volum i baug for mer bæring i stor medsjø.

4. For å tåle økte påkjenninger ved at skroget nå kjører igjennom og absorberer ennå større sjø har vi endret støpeoppsett tilsvarende vår 50 Ocean. 23 og 28 skrogene vakuumstøpes nå i Vinylester og Divinycell (kjerne materiale). Dette gir stummere båter, mindre risiko for krakeleringer++. Kort og godt bedre kvalitet, som også vil være der om 20 år.

5. Båtens akterspeil, dashbord, teknisk rom er bygget rundt den nye Evinrude G2 motoren, da vi mener at denne motoren, for tiden har distansert samtlige konkurrenter og matcher stilmessig 100% med våre båter, som også har forskjellige farger og oppsett fra bygg til bygg.

5 mindre vesentlig endringer i følge Goldfish:
1. To nye farger på gelcoat tas frem for 2016 sesongen.
2. Samtlige tekstiler erstattes.
3. Båtens konsoll mattlakkeres i sort, og får logo plassert på konsollen slik som på vår RIB-serie.
4. Nye lydabsorberende og vedlikeholdsfrie gummi dørker ble testet i årets sesong og tilbys på 2016 modell i vår konfigurator.
5. Stuerom blir innlimt i alle sturom.

Vil du bygge din egen Goldfish, besøker du siden deres og setter opp din spekk her.

Tidligere artikler fra Båtsans om Goldfish
Ekte lidenskap har et navn
I kø for å prøve Goldfish