BENETTI VIVACE 125 M/Y IRON MAN!

En høyteknologisk yacht med ytelsen og navnet til en superhelt er den første av i alt en serie på fem, så langt solgte yachter, med D2P-skrog fra det Italienske verftet.

Nøkkelfakta
40% lettere skrog, på grunn av overbygg er laget av karbon og epoksyharpikser.
Har egenskaper som et planende skrog, men er et raskt Deplasement (skyvende) skrog.
Interiør er av Alfred Karram Jr, med bruk av teknologiske farger, lys og stoffer
Det øverste dekket har eier kun viet til eget treningsrom, og ellers store utendørs områder til sol og avslapping.

Med en lengde på 38,1 m og en bredde på 89,3 m er den bygget i kompositt og karbon på Viareggio verftet. Vivace 125’ er en 3 dekker med et soldekk i tillegg. Utvendig design er av Stefano Righini, som har gitt den et sporty uttrykk. Vivace komplimenterer dermed flaggskipet Veloce 140 som var den første med hurtiggående deplasement skrog fra Benetti

Eieren skal være en ung mann, som tydeligvis er inspirert av tegneseriefiguren Iron Man. Dette går igjen i interiøret, som er preget av en oppfinner som elsker teknologi. Møblene er i en moderne stil, med bruk av en gråfarge på alt treinteriør, samt hvitt og sort preger takene.

Målet med designen til Ironman prosjektet var å lage et uttrykk som er meget innovativt og moderne, samt estetiske ved bruk av skarp og dramatisk geometri. Gjennom bruk av unike og  ”state of the art” materialer har vi fått det til, forteller Karram. Teak dørkene er designet med den samme tanke for geometri helt frem til baugen.

Det er fire kabiner med plass til totalt åtte gjester og kapteinen kan ha et mannskap på syv personer.

Trappene opp til ”gymmen” i båten har en spesiell lyssetting som gjør at det ser ut som en elv som renner under dem.

Ytelse skal også reflekteres i navnet Ironman. Yachten har et D2P skrog, som er Deplasement til planende skrogform, og en baug som skjærer gjennom bølgene. Yachten er også utstyrt med de innovative trøsterne fra Azipods.

Under testkjøring var ytelsen bedre enn forventet og yachten oppnådde en toppfart på 24 knop, som er 2 knop mer enn det den var designet for. Det unike skroget gjør at eieren kan kjøre meget ”gjerrig” og besparende i sakte fart, men også langt rimeligere og mer komfortabelt med toppfart.

Lite støy oppnår man på grunn av at motorrommet er plassert lengre akter og mer isolasjon enn vanlig er brukt.


Kilde: Sand People Communication