På verftsbesøk hos Saga Boats!

I over 50 år har produsenten holdt den Norske båtbyggertradisjonen i hevd, og ingenting tyder på at de skal slutte med det. Det rulles ut, jevnt og trutt, nye Saga- båter fra Selje.

Ja, når vi er på besøk står det 3 stykker på siste ledd i produksjonen, de fleste er allerede levert. Av de siste er det en til Oslo og to til Sverige. Sistnevnte har alt tenkelig av teknisk og navigasjons utsyr på plass. For når sant skal sies er ikke 50 års jubilanten noen sinke når det gjelder utvikling.

Produksjonen i dag er høyst moderne, forteller Idar Refsnes, når han tar oss gjennom de ulike stasjonene fra start til slutt i en produksjonslinje. Idar Refsnes har i utgangspunktet trukket seg litt tilbake og latt yngre krefter slippe til. Da spesielt sønnene Sølve og Bjørge.

Sølve D. Refsnes sitter i Oslo, Leangbukten og har mest fokus på salg, mens broren Bjørge Dragseth er med i produksjonen på verftet i Selje. Saga Boats er en familieeid bedrift og har i all tid hatt produksjonen sin på Selje. Båtene leveres enten ved at kunden henter båten i Selje, eller den blir fraktet på båt eller bil. I tidligere år var Sagakonvoien det store. Da hentet kundene de nye båtene sine på verftet og gikk i konvoi til Bergen, på det meste var de 30 båter i konvoi til Bergen.

I dag er det kun Viknes og Saga som har produksjon igjen i Norge av fritidsbåter i denne størrelsen. Markedet har endret seg mye og på lik linje med alle de andre, har også Saga merket finanskrisen. Men 2015 kan bli et bedre år enn på lenge, men å bli rik på fritidsbåt i dagens Norge, har Refsnes liten tro på. Man blir rik på opplevelse, tradisjon og hyggelige bekjentskaper. Selv om Idar savner gode ”gamle” journalister og tider, har han fremdeles mye god historie å by på til en ”fersking”.

I dag er det vakuumstøpning som gjelder, og fullisolerte skrog. Alt blir ferdigstilt på verftet før båten leveres kunde. De er ca 30-35 ansatte fordelt på noen kvinner, men flest menn. Alle de ansatte er fast ansatt, så her er ingen sesongarbeidere. Arbeidsplass og miljø har mye å si for trivsel, og vi føler at vi er en viktig arbeidsplass for samfunnet her i Selje.

Men det er ikke til å stikke under en stol at også her merkes konkurransen mot oljebransjen. Det å få tak i dyktige fagarbeidere har være tøft, siden vi ikke kan konkurrere om lønnsbetingelsene.

Rammebetingelsene for Norske fritidsbåtprodusenter har ikke vært blant de beste og derfor har de fleste flagget ut. Nå har jo eksportbetingelsene blitt litt bedre med svak krone, men det er viktig at politikerne legger ting til rette for fortsatt Norsk fritidsbåtproduksjon. Et håndverk og en kvalitet som vi er så stolte over.

Saga Botas startet sin båtproduksjon i 1960 og med Saga 27 fikk de eventyrlig suksess og salg. Det som er ganske kjekt er at båten fremdeles selges og da spesielt til den yngre garde som også etterspør deler, forteller Refsnes. De gamle modellene er fremdeles populære blant unge førstegangskjøpere. De har gjerne behov for litt oppjustering og da er det bra med et verft som enda kan fremskaffe delene på kort varsel til kundene. Vi sender daglig ut deler via posten, sier Refsnes fornøyd.

I dagens produksjon har de fem ulike modeller fra 320 til flaggskipet 415, og båtene er halvplanende og har en liten kjøl som gjør dem meget retningsstabil. At båten er godt likt viser også Saga klubben som har meget aktive medlemmer, som alltid liker å møtes på Sagatreffene. De er våre beste ambassadører, sier Refsnes, som selv er en stolt og flott representant for Saga Boats.