Redningsskøyten RS 142 "Horn Flyer" - Oslo

Ved en liten visitt på Kleppestø kai, (Askøy) like utenfor Bergen, lå redningsskøyten RS 142 "Horn Flyer" ved kai på stasjonen til RS 137 "Kristian Gerhard Jebsen". Skipsfører Pål Bustgaard og 1.styrmann Jim Forås har dekksarbeid, og er ikke vanskelige å be om omvisning på en rolig dag.

Baatsans går nysgjerrig ombord. På oppdrag i Bergen? Nei ikke noe spesielt, vi har hatt stasjon her i 4 år nå, men primærstasjon er Skjærhalden, forteller Bustgaard.  

Tragisk hva som skjedde med Containerskipet?  Ja, Omkring kl 20.00 17.februar gikk containerskipet "Godafoss" på Kvernskjærgrunnen ved utløpet av Løperen på Hvaler i Østfold.
Vi kommer fra området og Horn Flyer har fremdeles tungolje på skroget. Vet ikke helt hvordan vi skal få vasket det vekk.Med varmsøkende kamera om bord var det lett å følge omfanget av katastrofen. Kort tid etter ble det observert olje en halv nautisk mil unna. Det var mye mer olje enn vi først trodde.

Det er skremmende at dette skjer midt i nasjonalparken. Vi så olje helt ved Vidgrunnen, forteller Bustgaard, og er bekymret for fisk og hummerbestand. Vi burde hatt bedre beredskap rundt kysten, og miljølektere med lenser burde være en selvfølge. De lar seg slepe ut ved høy hastighet, og i løpet av 2 timer kunne vi dekket 2 ½ nautisk mil.

Utenom miljøkriser hvordan synes du folk er på sjøen, er vi flinke? Ja, stort sett. Går vi rundt kysten, uten å generalisere, så er vel sjøvett dårligst i indre Oslofjord, så kommer det seg litt på Sørlandet og Vestlandet er dugelig, men aller best er de i Nord.
Ellers er jeg betenkt over at myndighetene ikke stiller krav til båtføreropplæringen, teori uten praksis? I dag kan man få et båtførerbevis uten å ha ført en båt?

Vi må fornye alle våre sjøsertifikater annet hvert år, og her inngår 50% praksis, med dag/natt seilas, sjømerker med mer.

Det forstår vi godt når vi tar plass i kapteinstolen. Her er så mye instrumenter at man føler at en er i cockpiten på et fly. Båten Horn Flyer er bygget av Swede Ship Marine AB - 2009 Klasse: Petter C. G. Sundt-klassen, og styres ved joystick. Horn Flyer er vannjet drevet og har 2 x MAN 12V, D2842LE 41, tot. 1470 kW. Og går i 40 knop.

Vi får grundig gjennomgang av det varmsøkende kamera, som også kan være livreddende.
Annet spesielt redningsutstyr er en senkbar båre akter som er hjelpsom i grov sjø.

Det skulle vært spennende å bli med ut på en operasjon. Ja, det er det mange som har sagt, men det er ikke spesielt moro, når slikt står på. Ellers er dette en trivelig arbeidsplass for det meste, og vi har 28 døgn på og 28 hjemme. Vi er et mannskap på 3, kaptein, 1.styrmann og maskinist, og vi blir med ned og hilser på maskinist Anders Ødman, som er Svensk. En innvandrer spøker kapteinen. 

Ødman forteller om mangel på maskinutdannede sjøfolk og at de er ettertraktede fagfolk.  De fleste med hans utdanning havner i oljebransjen. Ødeman mener det er viktig å betale sjøfolk bedre for det er viktig arbeid de gjør, men pr i dag kan de ikke konkurrere med oljebransjen på lønn. Selv er han veldig fornøy og trives godt ombord.
Siste mann vi får en liten prat med et 1.styrmann som endelig er ferdig å vaske dekk, Jim Forås en hyggelig og ”beskjeden” trønder.

Alle er enig med at Bergensområde er en trivelig base.

Vi takker for en lærerik ”tour” om bord hos Havets helter. 

Les mer om redningsskøytene.