2015-05-06-66adb42818699a001f7fca57d590f61e5fed0790 Snart klar for sjøsetting, og de nye rederne (tv) Per Tore Thorsen og Ørnulf Paulsen tenker Tysnesfest er målsetning..Klikk for flere bilder... 2015-05-06-2ea89cad2a059981c4046d965911fe8572d0694f Vurderte å kutte av flybridge, men satt på en targabøyle i stedet 2015-05-06-87099566447db4c0045874e18a9e5f4f00530bd9 Duo Delphini får beholde navnet sitt 2015-05-06-a19cabc4e9005a330b20bc516b4d39878205503e Propell på aksel har klart seg bra, men båten var gjenngrodd av blåskjell 2015-05-06-16ab9cbacb5545a6a15b4120c11026dc2fe05a0b Sinken skal byttes, men hadde gjort nytten. Viktig med skikkelig sink 2015-05-06-ee56c8a6d17b18abcda2dc4d97941dcedf8bbd2d Flybridgen var ikke av de største den gang 2015-05-06-aadf5854eae916c8d5b3651242682dc5725f8c48 Ny snekret dør inn til styrhus er på plass 2015-05-06-ea91b95479ee1fbf213bdd3f39d83f4e956ad0a7 Fremdeles mye verktøy og rydding som gjenstår, men det er småting i forhold til hva som er gjort. 2015-05-06-7e6047e6c640a3bc5d132167a8b6e7c37ee4b18c Mye nytt av instrumenter og knapper.. ebay er flittig brukt 2015-05-06-3d4c4d56cc0b4814ba69c8915ced404caa6d4b55 Nye knapper til 40 kr stk... 2015-05-06-7d4a2176ce8d6af1505ccb6a42c32b3ba8a51bff 70 talls fargen beholdes... 2015-05-06-b3ce3977e635dacac5ce590dbb06156e94f4b3ee Også på stolene som er orginale 2015-05-06-99e76ab4c05a2379a13c519e931fcc83a93ac0e8 Sofa i salong er også inntakt. her er hele gruppen hevet litt så vi får mer sikt ut rutene 2015-05-06-56214c1f4398f4cd15ce5d840f67b466c0ec3007 Et trinn er laget og selvsagt lagringsplass for flytene proviant 2015-05-06-69aa3c6192d4695bda5d203528f9d0e471391ca6 Så også under sittegruppe, men her er lagring til annet man trenger på tur. Alt skal utnyttes av plass 2015-05-06-dfc1c884dbd85922f2d47f4934e629207fd6b1b8 Ny pantry 2015-05-06-30a9e913b8b2a1ce783164bbf59488e3b196b45a Toalett og dusjrom er justert og bedre utnyttet 2015-05-06-c9791979937edae3fe94bda333679553f212d2ad Et imponerende stykke arbeid er lagt ned av de to rederne som sjelden er så alvorlig som på dette bildet.. 2015-05-06-92e69c4202e8d7f9c077148d98433ea045b4a408 En har sørget for lyssetting, med dimming og 2015-05-06-63cf5d7f1089a69630521c856bf2935f0be12d9c en sørger for at alle gjestene skal sove godt. Her er "stikkeske" seng 2015-05-06-62f5cb8877c695829932fdd8e229050daaf17e22 som lett halveres 2015-05-06-830a586a660dfbd98cbd4955c9830ac3400d1f46 Perkinsene 2x 175 hk, skal igjen få jobbe, med å få Duo Delphini opp i 25 knop 2015-05-06-503c81aa89300a30fa1095c813d6e18a2bae00f1 det meste av viktige deler er skiftet 2015-05-06-1c9378b12b50c55faf8dcab34f8435495a5f1b5b Nye batterier, både forbruk og bruks batterier 2015-05-06-2e7a9cf4aa8a60a1cdad95ed82cbf8c9f6ea5945 Når jeg forlater rederne må lys tennes og det blir nok en sen arbeidskveld 2015-05-06-d3cf8e7b9fae8ac72b81ce6b31bdfc42e1a82113 Privatbilde: Slik så Duo Delphini ut da de hentet den i Nordåsen.. Når du ser henne igjen er hun polert og har fått ny kalsesje...

Kjøpte båten for 1 krone!

Nå er Moonrakeren fra 1974 snart klar for sjøsetting og kameratene som har gjennomført innvendig makeover på fordumstid’s drømmebåt, mener hun fremdeles vil gjøre seg bemerket i havnen.

Mange, mange, timer har gått med for Ørnulf Paulsen og Per Tore Thorsen, som er sammen om prosjektet. En møbelsnekker og en tekniker har gjenskapt og oppjustert en gammel ”dame”. Etter ca et år er hun igjen klar til å skape mye båtglede for sine nye redere.

Da tilbudet på 1 krone kom var de ikke i tvil om at de ville gå i gang med prosjektet. Båten hadde ligget lenge, og det var mer grønske og fukt innvendig enn på en sommer myr. De skiftet batterier og da begge Perkins motorene startet var de godt fornøyd.

Båten ble slept fra Nordåsen i Bergen, ikke helt uten dramatikk, og ut til Hetlevik på Askøy, som er hjemmehavn.

Nå ca 1200 (eller mer) arbeidstimer senere ser de endelig mot sjøsetting, vel der kan man stille spørsmål, for det er helt klart at her er mye latter og moro på ”jobben”. For å bygge på denne måten og gå i gang med et slik prosjekt må du ha mye humor og ikke minst kunnskap og ferdigheter.

Alle disse tre tingene mangler det ikke på. Jeg lar meg imponere.. Per som er ”tekniker” det vil si, mekaniker og skipselektriker og sikkert mye mer, har sørget for at alt er skiftet på Perkinsene. Slanger, foringer, dieselfiltre, olje kjøler, starter, dynamo, impeller, bunnkraner, alle gjennomføringer, nytt eksosben og mye mye mer..

Alt det elektriske er skiftet, og ikke noe tull.. Alle lys kan dimmes og er selvsagt av typen led. Subwoofer er montert og musikken er klar til å ljome ut av anlegget. ”err det her det e party?”

Ørnulf, som også kan sitt fag, har snekret de smarteste løsninger, her kunne faktisk nye produsenter lært et og annet. Kabinen akter har nå 3 sengeplasser. En dobbeltseng og en ”stikkeske” seng. Den trekkes ut om noen skal bruke den, sammenslått tar den halvparten av plassen, genialt. Begge bad og pantry er oppgradert med nye vasker og alt annet hva man trenger for at livet på sjøen skal være komfortabelt.

Nye vindusruter noen steder, og mye tetning må til, pluss pluss, men er noe bevart fra en svunnen tid? Ja, salongputer og styrhusstoler, i en utrolig flott 70 talls grønnfarge, er omtrent ubrukt i båten. Et fantastisk sjarmerende trekk, som ikke lar deg glemme hvilken båt du er i og fra hvilken epoke, men igjen så utrolig herlig at man bare blir glad..

Tenk å kunne gi liv igjen til en slik yacht, ja det var jo det den engang var og kommer den forbi deg i sommer må du ta en titt..

Fakta:
Moonraker 36 De Luxe ble bygd i England i perioden 1970 til 1980, og det ble produsert ca 400 båter. Tegnet av Lotus grunnlegger Anthony Colin Bruce Chapman. Båten er nærmer 45 fot og prisen var rundt 1,5 millioner ny, som var ganske mye penger den gang. Det finnes en dansk nettside som har mye historiske fakta om båten dersom du ønsker å vite mer. Moonraker.dk