Kjøreegenskaper som får deg til å smile!

Askeladdens nye C61 Bow Rider og C61 Center Console har det meste du ser etter i en fartspreget dagstur / landstedsbåt. Hvilken av de to du velger er litt smak & behag.

Båtsans er invitert på testkjøring med Henrik Askvik, hos Askeladden / Båtens Beste, på Os utenfor Bergen. Vi er kjempeheldig med været, solskinn og blikk stille inne i skjærgården, akkurat passe vind i Bjørnafjorden til å få kjenne litt på skroget i bølgene.

Før vi går ombord forteller Askvik om nyhetene som han har høye forventninger til og er særdeles fornøyd med. Her har vi lykkes med å få frem et enestående skrog som har et stort fartspotensiale, god stabilitet og de beste sjøegenskapene.

Båtene vi skal kjøre i dag er Bow Rider, den er utstyrt med det minste motoralternativet en Suzuki 115 hk, deretter skal vi kjøre Center Console, med 150 hk.

Bow Rider passer best til familien. Bak den effektive vindskjermen sitter store som små lunt og behagelig. Når man fører båten, enten sittende i førerstolen eller stående, går vinden perfekt over deg.  På solskinnsdager er baugen plassen å være, der kan sitteplassen omgjøres til en lun solseng. Skulle regnet komme flytter man raskt bak vindskjermen og på med kalesjen som ligger skjult i en egen brønn.

Center Console er flerbruksbåten som vil falle mer i smak hos én type kundegruppe og er mer en bruksbåt. Den har helt nydesignet styrekonsoll og fører sitter nå midt i, noe den kler. To personer sitter godt i le, men også her kan totalt 7 personer ha det behagelig. I testbåten er dette den med størst motor, og dermed får vi kjenne mer på trøkket og siden du ikke sitter like skjermet bak en heldekkende vindskjerm er følelsen råere. Som alle andre midtkonsollbåter blir denne en litt mer ”ego” båt. Passasjen frem i baug og akter er meget god, og man kan stå langs rekken å fiske om man ønske det. 

Båtene har omtrent ingen planingsterskel, og i over 30 knop er det usedvanlig lite støy og ingen vibrasjoner. Ved full sving, i høy fart, blir radius liten uten at du føler ubehag ved å ta en så skarp manøvrering. Det som er verd å merke seg som meget behagelig i begge modellene er det høye skrogdesignet. Det gir en meget god følelse av komfort og trygghet.

Helt klart at det svinger mest med 150 hk, og med to personer gikk det helt fint med minste motoralternativ. Dog blir anbefalingen, om du skal ha flere med i båten, 140 -150 hk.

I tillegg til et linjelekkert skrog er båtene designmessig tiltalende og prisen er høyst konkurransedyktig. Ja, her tror vi at Askeladden er tilbake til å bli folkebåten igjen.

Tekniske data:
CE: C
Lengde: 6.10 m
Bredde: 2.25 m
Vekt uten motor ca 950 kg (BR ca 980 kg)
Drivstofftank: 140 l
Personer: 7
Motor: 115 – 150 HK
Motorstamme: Lang
Fartspotensiale: 45 knop

For mer info og priser sjekk Askeladden.no


Vi innhentet en tilleggskommentar fra Henrik Askvik vedrørende båtmessen ”Sjøen for alle”, om hvordan mottakelsen ble for nyhetene, og hans oppfatning av messen;

Sjøen for Alle var fantastisk i år!
For publikum var det en stor messe med rikelig utvalg av båter, motorer og utstyr presentert på profesjonell måte. VIP kveld, aktiviteter og opplevelser var det beste vi som bransje har presentert publikum noen gang. Med 10 dagers messe til neste år tror jeg vi vil sette ny besøksrekord for Sjøen for Alle på Lillestrøm i 2016.

For oss som utstiller var messen også  fantastisk og vi skal langt tilbake i tiden før finner et år der det har vert flere Askeladden båter solgt på en messen i Norge. Dette er naturligvis også drevet av suksessen til den nye C61 båtene!