Pål Virik Nilsen klar for ny sesong!

Racerbåtfører Pål Virik Nilsen fra Sandefjord er klar for en full sesong i årets X Cat World Series. Onsdag viste de frem sin nye båt, sponsorer og teamkamerat under en pressekonferanse i Fujairah.

Han får tilbake sin gamle teamkamerat, Tom Barry-Cotter fra Australia, og skal kjøre for Team Gold Coast som er sponset av den australske feriebyen med samme navn. Sesongstart er allerede på fredag.

Pål Virik Nilsen er Norges mest erfarne racerbåtfører, og er nå klar for sin 23. sesong på vannet. Tidligere har 40-åringen blitt verdensmester i rundbane, og kjørt Offshore Class 1, men nå er det X Cat World Series som gjelder.

- X Cat har på mange måter tatt over som det mest prestisjefylte offshore-mesterskapet i verden. Båtene likner litt på i Class 1, men det er langt flere båter til start. Det er også det eneste internasjonale offshore-mesterskapet som har en lang og internasjonal kalender, forteller Pål Virik Nilsen i en pressemelding.

UIM X Cat World Series starter med et løp i Fujairah i De Forente Arabiske Emirater den 27. februar, og etter løp i både Europa, Australia og Asia avsluttes sesongen etter totalt åtte løp i Abu Dhabi den 27. november. I fjor var det 17 team som tok poeng i mesterskapet.

Høye ambisjoner
Pål Virik Nilsen kjørte deler av X Cat World Series i 2013 og 2014, og i år er ambisjonene høyere når han skal kjøre hele sesongen

- Løpene i 2013 og 2014 har vært nyttige for å lære denne klassen, men i år satser vi på å kjempe helt i toppen. Jeg skal igjen dele cockpiten med Tom Barry-Cotter fra Australia, som jeg kjørte Offshore Class 1 sammen med tidligere.

Teamet Nilsen skal kjøre for heter Team Gold Coast, og er sponset av den australske byen med samme navn.

- Gold Coast er hjembyen til min teamkamerat, og vi skal også kjøre et løp i Gold Coast. Det blir gøy å komme tilbake til Australia, hvor jeg kjørte i flere sesonger i det australske offshore-mesterskapet for noen år siden.

Raske båter
Båtene i X Cat er katamaraner på 28 fot som drives av to motorer på til sammen 900 hestekrefter. Båtene kan komme opp i en toppfart på 110 knop, og i båten sitter det en pilot som styrer og navigerer og en thottlemann som har ansvaret for fart, gass og motorer.

Vil du vite mer kan du lese på www.palviriknilsen.com sin nettside