Erling Viksund's Reisebrev 7

Så ble vi liggende på Gran Kanari å vente på bør, slik seilere har gjort siden Columbus fant veien sør og vestover. Det har blåst 10-15 sekundmeter fra syd, i en liten uke.

Dermed må vi vente på vind fra nord, som kan bringe oss fra Kanariøyene, og ned til "The Trade vind" som passaten kalles. 

På grunn av den vedvarende sønnavinden sløyfer vi Puerto Rico og går direkte fra Las Palmas til Mindelo på Kapp Verde. Vagabond fikk velvillig behandling av havnefogden i Puerto Rico, og for de 3 månedene som var innbetalt for mye i forskudd, ble det utstedt tilgodeseddel.  Så dermed ble vi fristet til å vende tilbake til Grand Kanari etter endt seilas i Karibien, om et år eller to, men om dette er det ingen planer under modning.

Vi har proviantert for 90 dager å stuet provianten i merkede rom. For det meste har vi holdbar tørrmat og endel grønnsaker samt poteter, men dette regner vi med og supplere på Kapp Verde.

Videre har vi tatt ombord 50l drikkevann i flasker. Vi bruker også vann fra de 560 liters- vanntankene, til drikkevann, men da tilsatt poser med rensemiddel som fungerer helt utmerket. Vannrasjonen er satt til 2,5l drikkevann pr person pr dag. Til koking og annet beregner vi 5l for dagen. Renhold skal foretas med saltvann og vi har egen saltvannspumpe.

Det er utrolig hvor mye utstyr som er ombord i en båt som skal på langtur. Båtfolk med litt erfaring vet hvor vanskelig det er å vite hvor alt befinner seg ombord. Vi har derfor nummert og merket opp alle rom å laget en innholdsfortegnelse. Dermed går det greit å finne det man til enhver tid har bruk for.

Det kan være på sin plass, å minne båtfolk som har innenbordsmotorer med faste tanker, om hvor viktig det er at tankene er rene og at brennoljesystemet har gode og tilstrekkelige filtre. På Vagabond har vi nå fått, fra Norge, en dieselseparator av merket "Gantic", som Skipperen har god erfaring med.

Når du tapper av en halv kopp diesel, en gang i uken, under daglig båtbruk og ser all "elendighet" som kommer ombord på tankene ved diesel fylling, da forstår man at brenseltankene og brensel tilførselen skal holdes rene. Mange triste uhell har skjedd på grunn skitt i brensel systemene.

Har du "dritt" i bunnen av tankene, og båten kommer ut i sjøgang, løsner bunnskitt og slam i tankene. Da vet vi, da stopper motoren. Det er ikke nok å skifte filter, man skal samtidig påse at brenseltankene er rene. Redningsselskapet hadde spart mange turer og forsikringsselskapene spart mye penger om båtfolket hadde vært flinkere med å holde tankene rene.
Når disse "formaninger" skrives, er undertegnede snar til å føye til at heldigvis er det fleste båteiere erfarne og påpasselige med dette.

Et annet viktig hensyn er strømforsyningen ombord. Gamle batterier og dynamoer skal ikke spares.  Regelen er "er saker og ting for gode til å kastes, men for dårlig til og brukes”, er avfallstasjonene rett adresse.  Ladesystemene ombord må regelmessig sjekkes.

De litt eldre, husker kanskje de store mediaoppslagene, om den norske styrmannen Einarsen. Han hadde engang i åttiårene, vært i Ålesund å kjøpt seg en brukt 33 fots Viksund Sjark, med en sekssylindres  90 hk Ford Sabb.
Einarsen var bosatt i Trinidad og tok avsted med sjarken sin fra Ålesund til Trinidad. Einarsen tok en litt nordlig rute, litt sør om Madeira. Man kan forstå dette da han var uten seil.  Han brukte motoren og var således ikke avhengig av vindsystemene. 250 n mil ut fra Funchal i Atlanterhavet , stoppet Einarsen motoren for å skifte olje. Da viste det seg at batteriene ikke hadde tatt ladning, og var fullstendig tomme. 

Det som alle kan forstå, er at det er umulig å starte en 6 sylindret dieselmotor montert langt nede i et trangt sjarkmotorrom. Resultat ble at Einarsen ble liggende å drive i Atlanteren i fire måneder, før han tilslutt ble oppdaget. Både han og båten ble tatt ombord i en Italiensk lastebåt, som skulle til Karibien. Styrmann Einarsen som var 95 kg ved avreisen fra Norge var 45 kg nå han ble plukket opp. Han overlevde men det var på "hengende håret", som han uttrykte det når han senere et år var på besøk hjemme hos båtbyggeren på Askøy.

Så var alt endelig klart ombord i Vagabond, vinden er nordlig og derpå gode meldinger. Skipperen hadde vært på "Policia Fronteira" hvor båt- dokumentene og passene ble stemplet.  Rune Heide, som skal være med til Kapp Verde, er kommet ombord så nå bærer det avsted.

Farvel, tusen takk for oss, og på gjensyn Gran Canaria.