2014-10-30-b65ad5d32bfbbf8eaf429a6fb24918db8b49ed3c 2 av Grunderne bak Delta 88 som er en 26 meters sportscruiser i karbonfiber – Lennart Alpstål (tv) og designer Lars Modin (th) lar oss bli med ombord..Klikk til høyre for å se alle bildene 2014-10-30-cd6b93f6c11fad6705bea714d37cf5f9fcf8d6a5 Et imponerende soldekk med salong. Sittegruppen har solskjerming 2014-10-30-34a88daa07d55ea2afe681644a02d0d40bf90691 Frontruten som kjennetegner Delta 2014-10-30-31b8328ebb90792b124b97d397822fbdb9778aec Her ser man inn på førerposisjonen 2014-10-30-6ea902207574b2d41cbfaee350411598e903aac6 Detaljer i baugen, allt blir produsert på verftet deres i Estland 2014-10-30-9155daa9e88bb6b3c3a3c7537f96454f646bc340 Gjennomført 2014-10-30-80955e0759d2b41dcb734cb016dd7e5fc216f90e God og trygg passasje 2014-10-30-1f0b49dc2385214baaccb1e30dac7523ed56120f Imponerende førerposisjon på flybridgen. Volvos siste nye dashboard 2014-10-30-f29a146ba39cdb98ca4d718364d120f6c572e767 Salong og wetbar/fullgod pantry 2014-10-30-8bc0951312ebf6e6bf32badf1b49cbd953d03dee Solseng bak wetbaren 2014-10-30-f10c2c2bbc0b896080ae4a52427256e735ac770c Salongen på flybridgen 2014-10-30-d7907f311ee856b6b668c57cc1e9ee4eeaed3aae Automatisk hev senk av den doble tv'en. En mot seng og en mot salong. Men du skal ha fri sikt mot salong og vinduer om du ønsker det 2014-10-30-062bd088f7895e1de7fcaea36e552887daa2249d Fra badet 2014-10-30-2f917ac262ebe0d1fb2b550804ac21b32eab1e81 Fra sengen 2014-10-30-9f0d5ab13397aa84ae196b1f198b64b9a98ee7db Gjestekabin 2014-10-30-d7fb19ae3511e36d9ed9caa14c3ef7624f44347b Førerposisjon 2014-10-30-3ba14c9f0f91234aa8c6f482fbe9bb0d0b64b207 Imponerende og 3 sitteplasser i fartsretning 2014-10-30-6cc3a4cc5ffe5cfe8c40a481421085e8df8019f6 Båten kan styres med joystick 2014-10-30-5d45f29e5103525ef02e66cfd31be4e3ee00db08 3 skjermer gir full oversikt 2014-11-03-b8a6030d1826e34e04ff95dad84fab6e9d35271f Detlajer fra pantry 2014-11-03-0533bd666ef23346145b920b07120635d05e91c9 Spisegruppe 2014-11-03-03910f287f0328459702ef5e69e119425424866d Delta 88 IPS, tok seg godt ut i Cannes 2014-11-03-06c686c185c8b1c6b5ac1218ca4c594c25d21b46 Foto Delta: Nye friske linjer fra Delta, yachten skjærer sjøen mykt. 2014-11-03-4a980378f233781620d78c26cb1fe8979e5c1582 Foto Delta: Åpen fra akter og helt frem til førerposisjon...

Delta 88 IPS – en imponerende Svenske!

Det forholdsvis unge båtmerke Delta Powerboats imponerer med sitt flaggskip, i 100% karbon. Vi traff gründerene og designeren bak merket, som mer enn gjerne forteller om yachten og deres visjoner for fremtiden.

I 2003 startet båteventyret for Lennart Alpstål, som ikke hadde en båtarv eller erfaring å ta vare på. Sammen med sine kompanjonger, Lars Julin (design) og Karl Wessel har de tenkt helt nytt og det kan man tydelig se på designet. Stramt, litt retro, men linjer som garantert blir klassiske.

Da den første båten ble skapt (25 fot) var det litt, enten liker man den, eller ikke. Jeg hører til den første kategori som absolutt liker de nye linjene fra Delta. De har i dag produsert imponerende 300 båter fordelt på de ulike modellene fra 25 til 88 fot, og alt dette på kun 11 år. Det viser at de tydeligvis har truffet mange båtfolk med sitt egenartede uttrykk.

Kundene har vokst med merket, forteller Alpstål. Vi har kjøpere som har handlet flere båter fra oss. De startet med 25 fot, så tjente man litt penger og dermed oppgraderte de til neste. Da en av kundene, som hadde en Delta 54, kom å spurte om vi kunne bygge en superyacht,  måtte vi jo det. Verftet er kjent for å være lydhør og har nær dialog med kundene. Resultatet ble som kjent Delta 88 IPS.

Jeg kan ikke annet enn å la meg imponere. Alpstål er så jordnær og har en smittende entusiasme når han går rundt å viser frem båten. Han forteller hva de har tenkt i hvert rom, og eierskabin, er naturligvis en han selv kunne trives i. Designer Julin har en minimalistisk stil og den går igjen både i det ytre og det indre. Det er få vegginndelinger, slik at når man kommer inn fra akterdekket ser man helt frem til styreposisjonen. Alle vinduene sammen med åpen pantry gjør at man får mye lys gjennom hele båten. 

Under dekk er det fire kabiner. Eierskabin er tverrstilt i senter og har hele skrogets bredde. Også her er det åpent, selv fra det lekre badet. Gjestene lider heller ingen nød i gjestekabinene.

Pr i dag er det produsert tre stykker av Delta 88, to av dem er solgt og den tredje som er i produksjon søker sin eier. Idet jeg er ombord er det to potensielle kjøpere, så spenningen ligger i luften. Målsetningen til verftet er å levere en superyacht i året.

Delta 88, som er Nordens største superyacht er velbygd, gjennomtenkt og svært driftsøkonomisk. På grunn av at hele båten er i karbon, sparer man mye vekt. Skroget skjærer sjøen fint og gir en myk gange. Alt siste nytt innen teknologi er på plass, samt motor og framdrift fra Volvo IPS. Førerposisjonen er imponerende og Alpstål har selvsagt sertifikatene i orden, slik at han selv kan være kaptein ombord.

Alpstål og hans kone er selv glad i sjølivet. De har en 58 fots Delta, som de ofte tar ut for å cruise rundt i Stockholms skjærgård. Når jeg spør hvilken havn de foretrekker, er svaret at det beste er å ligge i uthavn. Med en familie som er glad i sjøen og en suksessrik bedrift, er sannsynligheten stor for at han har en båtarv å gi videre til sine barn, om de ønsker det.

Tekniske data
Design:    Lars Modin
Byggemateriale:    Karbon
Skroglengde:    80 fot
L.O.A:    88 ft / 25.88 m
Bredde:    6.2 m
Vekt:    45 tonn
Drivstoff Forbruk:  32 kts    330 l / h
Drivstoff Forbruk:  20 kts    170 l / h
Motorer / fremdrift: 3x Volvo Penta IPS 1200 / 37 knopp   

Info:
I Deltas fabrikk på Ösel utenfor Estlands kyst jobbar ett drøyt hundretalls snekkere, montører, produksjonsutviklere og plastarbeidere. På den ISO-sertifiserte fabrikken, produseres også Arconas seilbåter og de har en av båtindustriens mest moderne maskinparker.

For å se flere modeller besøk Deltapowerboats.se