Ny Brann og Redningsbåt til Bergen Brannvesen!

Det var en strålende fornøyd Brannsjef, Johnny Breivik, som presenterte hvordan nyanskaffelse til brannvesenet blir. Her tar vi sjumilssteg fra den vi har i dag.

Nå kan heldigvis Sjøsprøyt pensjonere seg, og vi får en ny brann- og redningsbåt som er etterlengtet, forteller Breivik på presentasjonen av nyheten.

Den  nye båten skal trafikkere langs Bergens sjølinje og blir en viktig del av den totale brann- og redningsberedskapen. Den skal kunne håndtere oppdrag 365 dager i året og under alle værforhold.

Dette til motsetning av hvordan vi har hatt det de siste årene, forteller brannsjefen smilende. For hun er uten tvil godt vedlikeholdt, gamle Sjøsprøyt, men det hjelper ikke når hun er så gammel at det nesten er umulig å få tak i deler (fra 1975). Teknologien for at mannskapet ombord i båten skal kunne utføre sitt arbeidet best mulig har som kjent gått fremover.

Brannvesenet fikk en ramme på 15 millioner til anskaffelse av ny båt og har stilt svært høye krav til leverandøren. Valget falt på Ålesund selskapet Maritime Partner AS. De har 20 års erfaring innen båtbygging. Spesialfeltet deres er redningsbåter i alle varianter og de har blant annet Redningsselskapet i Norge og Spania på kundelisten. Årlig leverer Maritime Partner 70 – 110 fartøy av ulik størrelse. Felles for de fleste kundene deres, er særskilte krav til at båtene skal kunne operere i ekstreme situasjoner og miljøer.

Byggeprosessen starter nå i september og har levering høsten 2015.

Fakta om den nye brann og redningsbåten:
Totallengde 18.39 m
Bredde inkl. fender 5 m
Bredde aluminium skrog 4.5 m
Største høyde fra vannlinje 5.4 m
Antall passasjerer 12
Antall mannskap 6
Fart 32 knop

Båten har en vannkapasitet på 6000 liter sjøvann pr. minutt  To kanoner – en fjernstyrt fra bro og en manuell, kastelengde inntil 100 m. Båten skal også kunne skumlegge, som er viktig i henhold til  olje. Gyrostabilisert varmesøkende kamera. Hurtigbåtrader, samt utstyr for navigering og posisjonering. Muligheter for stille bro, ekkolodd med to dybdemålere. Eget vanntett og temperert dykkerskap på dekk. Slusegang inn på bro for å ivareta arbeidsmiljø ved operasjoner som medfører smuss og forurensning. Volvo Penta IPS-system for fremdrift, samt baugtøster som sikrer stor manøvreringsdyktighet.

 Med andre ord kan vi si at dette er et betydelig løft til Bergens maritime beredskap.