Sverige 1 – Norge 2!

Under årets trebåtfestival i Risør handlet mye om verdensrekord, og 90 knop var målet. Trebåten ”Sverige 1” ble bygget på bestilling av en meget fartsinteressert svenske, men rekord ble det ikke i Risør.

Men for 2 nordmenn ble dette årets adrenalinkick. Torbjørn Lensebakk og Øivind Nørhulmen kjøpte en halvtimes tur med båten for femtusenkroner og sa ”det var verd hvert øre”.  Smilet gikk nesten rundt da de forklarte at de var oppi 70 knop. En utrolig opplevelse når vil ligger i 50 knop og det fortsatt spenner fra. De var de første norske, og faktisk fremmede som hadde sittet på i båten. Stort sett har det vært familie og verftet og dermed påberopte de to norske kameratene at de var verdensmestre.

Sverige 1 er tegnet av Ivar Kreugers og drømmen er 100 knop mahogni. Patrik Ljungmark og hans kompanjong realiserte drømmen og fikk Johansson & Son Båtbyggeri til å bygge den.  Med to Rolls Roys motorer som har en kapasitet på 2400 hk, skal rekorden til Miss America VIII slås.

Sofi Johansson er fra verftet, ”Johansson & Son Båtbyggeri, og forteller til Båtsans at det å finne rette propeller til båten var en av de største utfordringene. Tegningene var grei å forstå, samt det å bygge båten, men alle sammensetningen var komplisert.

Hun er en av få kvinner i båtbyggerbransjen i Sverige, men har det i genene. Hun tilhører en familie der handtverk går i generasjoner. En liten testtur var hun med på, men liker seg best på land.

Sverige 1 er trebåtfestivalens største begivenhet i år. Båten ble tegnet på 30 tallet men aldri bygd. Den ble først bygd i 2011, og sjøsatt våren 2012. Helene Ljungmark forteller til Båtsans at mannen hennes er egentlig ikke så opptatt av fart, men å skape båthistorie. Men hun innrømmer at de begge to synes det er ganske morsomt. Det kan man forstå når man vet at motorene med 24 eksosrør som står rett opp kommer fra stridsvognen Centurion. Tilsvarende Rolls Royce motorer som satt i det engelske flyvåpenets kjente stridsfly Spitfire.  Vi sier ikke mer…