2014-07-17-e5baf58b9de5c44f341b20009ab440865164093f Foto Sjøfartsdirektoratet: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen kommer med en god påminnelse til båtfolket som vi gjerne gjentar

Påminnelse fra Sjøfartsdirektoratet!

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen ber oss huske sjøvettreglene og sier; ”Sommerens båtliv er sol, sjø og moro – helt til ulykken er ute. – Det er da det gjelder å være forberedt”

Nordmenn er et båtelskende folk. Med smått og stort finnes det om lag 800 000 fritidsbåter her i landet, og titusenvis av barn og voksne gleder seg i disse dager til å tilbringe sommerferien i båt. Dessverre viser statistikken at mange vil oppleve ulykker.
Det er heldigvis veldig mye man selv kan gjøre for å øke sikkerheten ombord. Dersom man følger sjøvettreglene, legger man et godt grunnlag for en deilig og bekymringsfri tur med båten.

Vi er enig og gjentar gjerne litt Sjøvett fra Sjøfartsdirektoratet:
 
1. Tenk sikkerhet!
Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.
– Båtliv er flott, men vi må tenke sikkerhet, slik at alle kan komme trygt hjem igjen, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.
Forbered deg på at det kan skje en ulykke, og tenk igjennom hvordan du bør forholde deg: Behold roen, bli ved båten og tilkall hjelp.
Det kan lønne seg å øve på mann-over-bord-situasjoner under trygge forhold. Engasjer gjerne hele familien, og sørg for at hver enkelt vet hvordan de skal komme seg om bord igjen uten hjelp.


2. Ta med nødvendig utstyr!
Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.
– Det første man må tenke på er at båten skal gjøres ordentlig sjøklar, sier Olav Akselsen, som selv er en ivrig båtentusiast.
Motoren må overhales og man må sørge for at alt nødvendig utstyr er på plass. Lekkasje eller motorstans i rom sjø kan fort føre til farlige situasjoner, og det er viktig at enkle ting som øsekar og en reservekanne med drivstoff er på plass, om man skal unngå havari.
Ganske elementære hjelpemidler kan forhindre at en vanskelig situasjon utvikler seg til en krise. En lommelykt er gull verdt om man mister strømmen på nattestid, og en kraftig, skarp kniv må til om tauverk setter seg fast i propellen.
Mange lager mat på primus med åpen flamme, og det kan fort skje at noe tar fyr, så man må ha lett tilgjengelig brannslokkingsutstyr for hånden. Et brannteppe er ideelt til å forhindre små branner fra å spre seg.


3. Respekter vær og farvann!
Båten må bare benyttes under egnede forhold.
Været kan snu fort på sjøen, så man bør alltid sørge for å sjekke værmeldingen før man legger ut på tur. Likeså må man ha oppdaterte sjøkart om bord og bruke dem aktivt. Dette er spesielt viktig dersom du har planer om å reise på tur i ukjente farvann. Plott gjerne ut seilasen på forhånd, slik at du er forberedt og vet hva som venter.
Om ulykken er ute – om det brenner, om båten har gått på et skjær og tar inn vann eller om du har falt i sjøen og ikke kommer deg om bord igjen – så må du tilkalle hjelp så fort som mulig. Har du VHF og mulighet for å bruke den så er det bra, men en vanlig mobiltelefon er ofte enklest. Ha alltid mobilen på deg i en lukket vanntett pose, så er du sikker på at den virker, selv om det regner eller du har falt i sjøen.
Sørg for å vite hva det heter der du befinner deg, slik at redningsmannskapet ikke må kaste bort verdifull tid på å lete etter deg.
 
4. Følg sjøveisreglene!
Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.
– Nordmenn får stadig bedre råd, og vi bruker mer penger på stadig større og raskere båter. Men selv om komforten og båtgleden har økt, så er det dessverre ingen kopling mellom størrelsen på lommeboka og mengden av båtvett, sier Olav Akselsen. – Vi ser at evnen til å kjøpe båt ofte er større enn evnen til å føre båt – for dessverre skjer det ulykker, og alt for mange mister livet.
Alle som er født i 1980 eller senere må ha båtførerbevis. Sjøfartsdirektøren oppfordrer likevel alle som ferdes på sjøen til å ta båtførerprøven, for tallenes tale er klar: Det er godt voksne menn som topper statistikken over dem som omkommer i fritidsbåt. Det siste tiåret har gruppen utgjort mer enn 90 % av de forulykkede. En relativt stor andel av de omkomne er 60 år eller eldre.
– Du skal ikke se bort i fra at selv gamle gubber som har hatt båt hele livet kan lære noe nytt, smiler Akselsen.
 
5. Bruk redningsvest eller flyteplagg!
Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.
– Å bruke vest er det aller viktigste tiltaket du selv kan gjøre, sier Olav Akselsen.
I fjor var det 34 mennesker som omkom i fritidsbåtulykker. 27 brukte ikke vest. Sjøfartsdirektøren tror flere kunne ha overlevd dersom de hadde hatt på seg flytevest.
– At så mange dropper vesten bekymrer meg, for det gir mange tragiske utfall, sier han.
Det er for øvrig ikke bare ute på sjøen man bør ha på seg vest, for flere ulykker skjer ved land, når man skal fortøye og gå i land eller om bord igjen. Brygger og svaberg kan være glatte, og det er fort gjort å skli og falle i vannet. Slår man hodet og svimer av, kan man drukne.
Selv med flytevest er det ikke noen spøk å havne i sjøen. De fleste vet ikke hvor vanskelig det faktisk er å komme seg om bord i båten igjen. Det er nesten umulig å dra opp en voksen person med våte klær, selv om båten er liten og åpen med lavt fribord. Er du alene, er det bare én ting som kan få deg trygt om bord igjen – en leider.
Om du faller overbord under fart, er du i livsfare dersom du ikke har koblet deg med snor til dødmannsknappen på motoren. Tenk deg at du faller i sjøen utaskjærs en mørk kveld, og må ligge å trå vannet mens du ser båten forsvinne i det fjerne.
– Bruker du dødmannsknappen stopper motoren, og sjansen for å overleve øker betraktelig, sier Akselsen, som mener at bruk av dødmannsknapp bør være like selvfølgelig som redningsvest.
 
6. Vær uthvilt og edru!

Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.
Det er allment kjent at alkohol svekker reaksjonsevnen på samme måte som når man er trøtt og utslitt. Derfor er de fleste skjønt enige om at man skal være edru og uthvilt når man setter seg bak rattet på en bil. Det bør ikke være annerledes på sjøen. I travle sund kan det på sommerstid være like tett trafikk som på veiene, og man må ha full oppmerksomhet. Det lønner seg derfor å vente med ankerdrammen til båten faktisk er fortøyd for kvelden.
– Om en holder seg edru og tilpasser farten etter forholdene, så er mye gjort, tror Olav Akselsen.
 
7. Vis hensyn!
Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.
– Bruk av fritidsbåt skal være en positiv og hyggelig ting, sier sjøfartsdirektøren.– Om vi følger reglene og oppfører oss hensynsfullt på sjøen, så blir det triveligere for alle.

Kilde: Sjøfartsdirektoratet