2014-06-26-8d1d6946a11131659a43dd1f7824f88cef5a516a Bård Eker (til v) har tegnet den nye redningsskøyten selv, og her sammen med donator Einar Staff.

Hydrolift skal bygge 10 redningsskøyter!

Bård Eker og Hydrolift har signert kontrakt med Redningsselskapet om bygging av ti redningsskøyter i den nye Staff-klassen.

Kontrakten mellom Redningsselskapet og Hydrolift innebærer at Fredrikstad-baserte Hydrolift, med eier Bård Eker får bygge 10 redningsskøyter, som Eker selv har designet.

-Jeg er både stolt og glad for at vi nå har landet en avtale med Bård Eker og Hydrolift. Kontrakten om produksjonen av våre nye Staff-skøyter ble underskrevet onsdag morgen. Dette betyr at vi raskt kan komme i gang med byggingen av "Staff-klassen" som blir en raskere og lettere redningsskøyte bygget for kystnære operasjoner, og som skal driftes av våre frivilige korps og mannskaper. Denne gang bygger vi en helnorsk båt igjen, og vi føler selv vi har valgt en spennende produsent som nå får helt nye utfordringer enn det de tidliger har vært vant til, sier generalsekretær Rikke Lind.


Ny klasse
Staff-klassen er redningsskøyter som er oppkalt etter donator Einar Staff, som har har gått inn med brorparten av beløpet som skal til for å få bygget første redningsskøyte. Dette blir hurtiggående båter med design som minner mye om Ekers Hydrolift-båter. Den 12-meter lange skøyta er ikke beregnet for bruk i åpent hav, men vil passe perfekt i fjorder og innsjøer.

Prisen er ventet å havne på rundt 5,5 millioner kroner per båt, og Staff-klassen vil bli bemannet av frivillig besetning på tre personer. Redningsskøytene i Staff-klassen skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement til de kraftigere fartøyene.

 - Ved å bygge disse skøytene håper vi å bedre beredskapen betraktelig langs deler av kysten, sier Rikke Lind i dagens pressemelding.

Fakta - Staff-klassen
Lengde: 11-12 meter
Motor: 2x 300 hk
Fremdrift: vannjet
Materiale: Glassfiber Sandwich
Toppfart: Ca 35 knop
Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar