Jan Inge Sivertsen, første månedens gjest i 2014!

Det var ikke lett å få en avtale med Viknes gründer i sommer, han er en travel mann som prioriterer service til kundene sine. Det er her mye av nøkkelen ligger.

Jeg har endelig fått ”audiens” hos Sivertsen, og etter en travel sommer ville han gjerne møte meg. Besøket finner sted på kontoret til Sivertsen og han byr selvsagt på kaffe.
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan og hvorfor han har klart å lykkes i så mange år som Norsk produsent. Når de fleste andre flagger ut, er det ikke snakk om for deres del?

Sivertsen grunner litt på spørsmålet. Vi har kjerneaktiviteten vår her, og vi har bygget opp et solid anlegg på Askøy, utenfor Bergen. Båtene våre er gode bruksbåter og appellere til båtkjøperen som vet hva han skal ha. Unge førstegangs båtkjøpere, velger ikke alltid oss, men kommer gjerne etter noen år.  I båtbransjen og på sjøen snakker man mye sammen, og klare du ikke å følge opp på service i etterkant ryktes det fort.

Dette kan de fleste i bransjen skrive under på. Hos Mr Sivertsen, får alle hjelp uansett hvilket båtmerke man har. Med det meste innomhus, har de kompetanse og mulighet til å hjelpe de fleste, raskt. Her ligger litt av nøkkelen til å lykkes i et tøft marked.

Ellers er det produktet vårt som har utviklet seg gjennom 25 år. Vi hadde som kjent jubileum i 2013 og det hele ble feiret i Myrkdalen. Da fikk alle utfordret seg selv med Juving, en kjempeopplevelse. Det hele ble avsluttet med god middag. Viknes har i dag ansatte fra hele Europa. De er ca 67 arbeidere fra Norge, Polen Tyskland og Sverige.

Sivertsen ble gründer i 1988, etter flere år på salg og service. Han arbeidet også i 13 år for Sabben, som motormekaniker.

Viknes 770 Combi ble vår første egenkonstruerte båt.  770 er basert på Master 770 og jeg kjøpte formen av Helge Dus (Ibiza). Vi endret overbygget og satte vårt preg på båten. Siden har det kommet mange på løpende bånd, og i dag er det yngste sønn til Sivertsen, Gisle, som designer og konstruerer båtene. Hele familien er involvert, og det er ikke uvanlig syn å se selv mor, fru Sivertsen (Elen) kruse i konvoi til og fra messene langs kysten. Hele familien i hver sin båt. Eldste sønn Kristian er i dag leder for driften, og far for servicen, tydeligvis en god kombinasjon.

Men selv hos Viknes har det vært ”skjær i sjøen”, da de sommeren 2000 så bedriften brenne ned. Former og all fremtid så ut til å ligge i ruinene, men nei, med krum rygg bygget de opp igjen. Tre uker etter brannen leverte de igjen båter. I kjølevannet av dette kom også en av de største suksessene og favoritt båten til Jan-Inge, Viknes 1030.  1030 var den gang verftets flaggskip og kan sees over hele kysten i Norge. På sitt beste år i 2007 produserte de hele 200 Viknes båter. Nå bygger de bare på bestilling og ligger på rundt 70 båter i året.

Hva gjør du på fritiden, blir det båt da også?
Ja, fremdeles trives vi godt i båten og vi liker å ligge i uthavner. Vi går like gjerne nordover som sørover. Gå i land å tenne et bål, grille litt, er fremdeles like sjarmerende og avslappende. Om vinteren går turen gjerne sydover, hvor vi har kjøpt oss en leilighet. Her trives vi godt i deler av vintermånedene, men han har enda ikke lagt på en solstol for å ”dovne” seg, ekteparet er begge aktive og liker å oppleve stedene de er på.

Troen på det han og familien holder på med har han fremdeles og hovedfokus for Sivertsen er å kunne betjene kunden hele sesongen. Ettermarkedet er bortimot det viktigste. Har man ferie ønsker du ikke å sitte å vente på deler eller hjelp. Det er alltid noe som skjer med båter og vi er ikke feilfri, men har du lager i Kina eller Polen, sier det seg selv at du må vente lengre på delene. Hos oss er alt innomhus, og vi kan stort sett hjelpe umiddelbart for vi har delene på lager.

Nå er vi i tillegg blitt Yanmar forhandler som styrker oss enda mer på motorsiden. Sivertsen er glad for den nye statusen som forhandler, og ikke minst at Yanmar Europa la siste forhandlermøte til Bakervågen, hos dem. Dette er stort for oss, smiler Sivertsen, men han er jo Nordens største forhandler så kanskje ikke så rart.

Pensjonist blir han nok ikke med det første, men litt mer frihet har han og fruen fått etter at sønnene har involvert seg stort i driften. Men en ting vil han ikke høre snakk om, med han bak roret, og det er utflagging. Så da kan vi glede oss over mange år med en produsent som holder den stolte Norske båtbyggertradisjonen  i hevd.