Forsvarets nye Askeladden!

Bygg nr 1 i rammeavtalen mellom Forsvaret og Askeladden ble overlevert avd. FLO i Forsvaret, ved Knut Honve. Salgssjef hos Askeladden og prosjektleder for rammeavtalen, Jonathan Dyrstad, ser frem til et nytt og godt samarbeid.

Tidligere i år vant Askeladden anbudet om en ny rammeavtale på levering av båt av typen RIB, til forsvaret. En stor og viktig avtale for Askeladden i hard konkurranse med danske, engelske og finske verft. Tilslutt var det finnene og nordmennene som stod igjen, og her trakk Askeladden det lengste strået.  2. desember var første båt klar til overlevering.

Forsvaret var representert med Knut Honve, som er pensjonist. Da jeg spurte om hvilken grad han hadde, viste han meg adgangskortet som bekreftet at han var pensjonist. Latter- og hemmelighetsfull forteller han til Båtsans, at med en så trivelig arbeidsplass og tidlig pensjonsalder (57 år), så han ingen grunn til å slutte helt enda.  Etter 39 år i tjeneste gikk han av for 2 år siden, men er fremdeles med. Han har hatt hovedansvaret for en av de siste store oppgavene til FLO (Forsvarets Logistikk Organisasjon, som behandler alt vedrørende innkjøp til hele Forsvaret), den nye rammeavtalen med Askeladden.

Hvilke forventninger har dere til båten?
At det skal være en båt vi ikke skal ha problemer med, og den skal fungere etter spesifikasjonene vi har satt. Vi tror på, og ser frem til et samarbeid som skal vare i flere år fremover. Dette er det første bygget og det blir flere etter hvert.

Honve forteller at Forsvaret er en krevende kunde på mange måter, mest av alt for de har så mange regler å forholde seg til. Samtidig som vi stiller høye krav til båten og har mange spesialbehov. Det kan være båtens farge, stabilitet, sikkerhet, fart, og tilpasning til de ulike operasjoner vi driver med. Dette båten skal ikke bare brukes av sjøforsvaret, men hele Forsvaret.  Den nye RIB’en erstatter en finsk båt, som nå er utgått på dato.

Hvorfor falt valget på Askeladden?
Det var to hovedting som gjorde at valget falt på Askeladden. Det ene var pris og det andre var leveringstid, forteller Honve. De var ikke billigst, men god pris og best leveringstid var tungtveiende momenter. Vi la også vekt på nærhet til service og kontakt.

Jonathan Dyrstad som er prosjektleder, synes ikke Forvaret er en vanskelig kunde. Vi har hatt en veldig god og ryddig dialog. ”Spekken” på leveransen inneholder mye utstyr som ikke er vanlig i en fritidsbåt,  men naturlig for en yrkesbåt av denne sort.  Foreløpig har ikke det bydd på problemer for oss å imøtekomme. Vi må naturligvis overholde alle regler og følge den diskresjon som de ønsker rundt båtene.  Utover det  mener vi at dette er et kvalitetsprodukt, som de vil ha god nytte av og vi skal gjøre vårt beste for at de forblir en fornøyd kunde.

Etter gjennomgang av det meste, var pensjonisten klar til å ta en æresrunde for fotografene. Selv sur og kald vind så ikke ut til å legge en demper på humøret til de blide herrene etter en liten testtur på sjøen.

Tekniske spesifikasjoner:
Lengde: 6,50 m
Bredde inkl RIB: 2,49 m
Tubediameter: 0,45 m
Tubemateriale: Hypalon
Antall kammer: 5
Antall personer: 8
Motor outboard: Maks. 1x 200HK eller 2x90HK
Motor inboard: Maks. 1x 170HK diesel