2011-01-31-7c88e4f9f3359ce03ad3ae6e073ff9379c7fbd90 Åpnet konkurs i boet til Johs Lunde Marine Group

Åpnet konkurs i boet til Johs Lunde Marine Group

I en tid da båtbransjen har urolig sjø kom konkursen ingen håpet på! Ved STAVANGER TINGRETT er det i dag åpnet konkurs i boet til Johs Lunde Marine Group.

Johs Lunde kjøpte som kjent mange maritime selskaper i løpet av en relativt kort periode. En av de virkelig store aktørene på Vestlandet - Norsk Båtsenter AS som har agenturet på Princess Yachts.

Alle vil nå spekulere i hva som skjer videre, hvem blir ny Norsk Princess distributør. Blir det en eller flere?

Det er i dag viktig at kunder av Princess føler trygghet for at produsenten er aktiv. Det vil også gjelde for alle andre som blir berørt av hendelsen.

Produsenten Princess Yacht har gått ut med følgende pressemelding på IBIPLUS.

”Vi har arbeidet meget tett med folkene hos Norsk (Båtsenter) som har skapt utrolig lojalitet innenfor deres kundenett, så dette er uten tvil en veldig beklagelig situasjon. Men prioriteten for Princess Yachts International er deres kunder, og vi forsikrer om at vi vil opprettholder kontinuitet og støtte for de Norske kundene.

Vi er allerede i kontakt med flere lokale partnere for å sørge for trygget og at interessen til eksisterende kunder blir fulgt opp. Vi vil forsikre kundene om at de kan gi samme service og suksess som Norsk Båtsenter har opparbeidet gjennom de siste 15 årene.

Det Norske markedet har blitt utrolig betydningsfullt for Princess og merke dominerer markedet. Å få bli værende sterk her er en prioritet for selskapet og vi tror vår raske handling vil bekrefte dette.”

Uansett er dette en trist dag for Vestlandet, det er alltid mange som taper på konkurser. Vi håper ingen kunder taper på dette, og at ny eller eksisterende distributør er klar til en løsning de fleste kan komme godt ut av.

Ifølge nettsedet Hegnar sies det følgende: Bie tror enkelte selskaper kan bli reddet. Det dreier seg blant annet om Bergen Båt, som har Handelsbanken som bankforbindelse, samt Wallø Motor AS i Tønsberg, som har DnB NOR som bank. Disse selskapene har fortsatt likviditet da de ikke har samme konsernkonto som de øvrige selskapene

Det kan være to muligheter for datterselskapene som har verdier, i følge Stavanger Aftenblad, Konkurs eller nye eiere.