2013-07-16-48074aae284d13b7b46a172e9455c138784eac6f redningsskøyte av typen Bergesen-klassen. Det er denne type skøyte som vil bli gitt av DNV. Bilde RS

Enda en flott gave til sjøsikkerheten!

Denne gangen er det Det Norske Veritas (DNV), som gir Redningsselskapet en ny redningsskøyte i jubileumsgave. Gaven blir døpt i forbindelse med DNV`s 150-årsmarkering i juni neste år.

-Vi har nettopp fått den strålende beskjeden om at Det Norske Veritas ønsker å gi oss en ny redningsskøyte. Et viktig løft for den fremtidige beredskapen langs kysten vår, sier Generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet i en pressemedling.

Skøyten blir veldig rask, og vil ha beredskap i et meget værutsatt og trafikkert fritidsbåtområde på Sunnmøre, ifølge Rikke Lind. Som håper flere bedrifter tar opp stafettpinnen og hjelper til å bedre sjøsikkeheten.

-DNV og Redningsselskapet har sammenfallende interesser i at begge selskapene jobber
med sjøsikkerhet. Å berge liv og sikre verdier er vår overordnede målsetting. Sammen med Redningsselskapet og gjennom denne nye skøyta forbedrer vi sikkerheten for folk som ferdes på sjøen ytterligere, sier selskapssjef for DNV Maritim og Olje & Gass, Remi Eriksen.

Les resten av saken i sin helhet hos Redningsselskapet.

Fakta om den nye redningsskøyten:

Verft: Swede-ship i Djupvik, Gøteborg
Dimensjoner: Lengde: 13,6 m.
                      Dekksbredde: 4,2 m.
                      Dypgang: 0,7 m.

Hastighet: 35 knop
Rekkevidde: 200 nm.
Slepekraft: 3 t.
Mannskap: 3-4 frivillige mannskaper

Tankkapasitet: Drivstoff: 1000 liter, Ferskvann: 25 liter

Motorer: Hovedmotor: 2X Volvo Penta D6-435, Gir: ZF280-1, Baugpropeller: Sleipner SE80,
Vannjet: Hamilton 322

Redningsutstyr: 2 st påhengte brannpumper, 1 st bensindrevet brann/lensepumpe, Slepeutrustning 25m/75m, Teknisk kamera, Hjertestarter, Oksygen, akuttbag, 2 st bårer.

Navigasjonsutstyr: Radar, ekkolodd, kartplotter, GPS, Satelittkompass, magnetkompass, værstasjon, AIS, autopilot.

Kommunikasjonsutstyr: VHF, VHF-peiler, GSM forberedt for Tetra Locus