Vellykket trebåtfestival i Norheimsund!

Juryformann Thomas Anmarkrud i OsBåt har hatt en krevende jobb denne helgen, han har vært med å vurderer hvem som skulle få festivalprisene.

Hvis vi skulle vurdere etter Norsk lønn, hva båtene som har deltatt på Trebåtfestivalen i Norheimsund er verd i kroner, ville ingen hatt råd til å kjøpe dem. Her ligger utallige arbeidstimer man aldri vil få igjen i kroner. Heldigvis finnes ekte trebåtentusiaster som har dette som lidenskap og hobby. De tar vare på kultur, handverk og betalingen er beundring.  Båtene som er nydelig restaurert, eller nettopp innkjøpt for restaurering vekker følelsene i oss.

Årets festival hadde 60 båter i utstilling og de om lag 5000 store og små publikummere fordelte seg mellom Norheimsund sentrum og Hardanger Fartøyvernsenter.
 
Her er årets festivalpriser:
 JURY: Thomas Anmarkrud (Leiar), Kristian Djupevåg, Jon Walsted.
 
1. BESTE ORGINALMOTOR: ”LARS TVEIT”. Eier Opsangervågen veteranbåtlag Ei 24 fots snekke frå 1948 med 5-9hk SABB semidiesel. Motoren, fra 1937, sto opprinnelig i en livbåt til en Mowinckel båt som lå i opplag i Dakar under krigen. Hentet til Løfallstrand i 1947 og satt i en klink båt. Motoren restauret fullstendig og satt i denne båten for to år siden. Går som en klokke. Vi har også andre gode originalmotorer, som for eksempel i ”Sjøgutt”, men den fikk pris da båten het ”Terje”, så i år blir det ”Lars Tveit”
 
2. BESTE UTRADISJONELLE YRKESFARTØY: ”LAUVANGER”. Eier Anne Grete og Olav Hammersland ”Kirkeskøyta” ble sjøsatt i 1945. Vigsla til kyrkjeleg teneste langs Finmarkskysten frem til 1952. Da fikk den navnet Lauvanger. Har gjennomgått ei fullstendig oppgradering av Urnes båtbyggeri de siste årene. Er fremdeles å karakterisere som et yrkesfartøy da den ble brukt i kirkelig teneste.
 
3. BESTE REPRESENTANT FOR ELDRE SEGLDREVEN FISKEBÅT: ”ØYSTEIN”. Eigar Trellevik Båtlag Notbåt tilhørende Trellevik Kystlag i Sund kommune på Sotra. Visstnok bygd i Herand ved århundreskiftet (18 – 1900) og var båt nr. 2 i felles notlag frå Trellevik. Fremstår mye som den var originalt. Svært pen skrogfasong, og skal ifølge kjennere ”segla skjorta” av konkurrerende gavlbåter.
 
4. BESTE REPRESENTANT FOR ELDRE MOTORDREVET FISKEFARTØY: ”M/K SJØGUTT”. Eigar: Terje Midtun Har tidligere vært på festivalen som ”Terje”. Bygd i 1921 og har enn 20 hk Wickmann frå 1947. Fremstår som svært original og troverdig. Eieren har lagt ned mye arbeid i å holde den rene stilen. Vernet av riksantikvaren.
 
5. GODT HÅNDVERK: ”OSELVARVERKSTADEN” ved Åsmund Lien. Juryen var veldig klare på at handverket i alle detaljer er svært nøyaktig og med jevne kvaliteter av høy klasse. Rene smykket! Oselvarverkstaden gjør en kjempejobb som opplæringsbedrift og kulturbærer.
 
6. INOVATIV TRADISJONSDESIGN: BJØRNEVIK Båt - HALGEIR BJØRNEVIK. Et eksempel på en som har gått en god læretid i Oselvarverkstedet og som arbeider med å utvikle seg og faget videre. Aktre delen av bunnen er lagt ekstremt ut for å gi god bæring på slør og lens, men er fremdeles skarp i forskipet. Litt som en moderne havseiler uten at det har gått ut over den tradisjonelle fasongen. En modig konstruksjon.
 
7. PUBLIKUMSPRISEN:  ”M/Y MATHILDE”. Eigar: Roger Reigstad 33 fot av skroget ble bygd i 1933. 6 fot ekstra og resten av overbygget sto ferdig i 2012. Begrunnelsen som gikk igjen fra publikum var: ”Nydelig restauret!”. Publikum kan ikke se at den faktisk er tilnærmet et ”nybygg”. Svært dyktig designet og utført! 
2. plass ”INGER 2”, 3. plass ”HITRA”

8. BEST POTENSIALE: ”KARMA”. Eigar: Geir Madsen Her har juryen ”kuppet” Festivalsjef Geir Madsen med håp om at båten sin rekonvalesens kan kortes ned med et år. På den andre siden er vi fullstendig klar over at jobben som festivalsjef stjeler mye av fritiden hans, så faren ved å gi han denne prisen er at han sier fra seg arbeidet som festivalsjef for å gi seg fullstendig hen til båtrestaurering. Karma er en såkalt Moas Ark, bygd ved Greåker Bruk i 1977. Den er 28 fot og det vi vil karakterisera som ein ”Kvasi gavel”.
 
9. HEDERSPRISEN: ”HITRA”. Eigar: Marinemuséet i Horten. 70 års jubilant i år. Stiller trofast opp og berikar miljøet på maritime arrangement langs norskekysten. Båt og mannskap gjør en stor innsats for å formidle viktig maritim krigshistorie.