Måndedens gjest, verdensmester Stian Schjetlein!

En utrolig bragd å bli verdensmester i en sport som er forbudt i Norge, vannscooterkjøring. Når regjeringen ikke kan bli enig om regler, så tar likevel Stian Schjetlein fra Hjellestad Jetski klubb gullet hjem til Norge.

Hvor gammel var du da du begynte å kjøre vannscooter?

Jeg begynte da jeg var 13 år gammel. Det var andre regler da. I dag har vi de som kjører knøttejet og de får begynne mye tidligere, 8-9 år.
 
Når var det klart at dette var noe du ønsket å satse på? 
Etter ett år ønsket jeg å satse. Jeg holdt også på med basketball på den tiden, men i løpet av det året så var det vannscooter som tok hovedfokuset.
 
Hvor mye trening må til for å bli verdensmester?
Det krever veldig mye. Spesilet motorsport tar mye tid. Det står på flere faktorer enn bare å trene på å kjøre. Man må ha mye utstyr, penger og det går mye tid på å skru på jettene og fikse de. Man må også være fysisk sterk så jeg bruker mye tid på å trene kjernemusklaturen.
 
Du har jo valgt en sport som ikke er for pyser. Har du noen gang vært redd eller vært utsatt for en ulykke?
Jeg har heldigvis vært lite utsatt for ulykker. Det var en ulykke i 2008 hvor jeg ble skadet. Det var EM i Belgia og jeg ble påkjørt i starten av racet. Jeg lå i tet da jeg falt i vannet og kjente litt på frykten av å bli påkjørt av feltet som kom bak meg. Det er da det kritiske punktet er, for det er vanskelig for de som kommer bak å se om noen ligger i vannet, men det er ikke noe jeg tenker på når jeg kjører. Det viktigste er å kjøre på og å kjøre raskest. Fortsatte du racet? Ja det gjorde jeg, men det gikk ikke så bra siden jeg ennå hadde det ganske vondt. Det er en del av gamet, man må kjøre taktisk og noen ganger kjører vi tett på hverandre slik at den andre trekker seg av frykt og da kjører man forbi.
 
I VM i 2012 var hele pallen Norsk. Hvordan føles det å representere en nasjon hvor det er forbud mot vannskoterkjøring utenom på regulerte baner, når dere gjør det så bra?
Det var veldig spesielt da fordi det var på den tiden vannscootersaken stod på som verst. Det var mye skriverier om forbudet i avisene og i media. Da var det ekstra stas for oss å ta gullet og medaljene med hjem. Vi fikk masse postitive tilbakemeldinger og støtte, både fra jetski miljøet og fra andre som mener det bør være lov med vannscootere.
 
Du ble verdensmester i klassen Ski Pro Lite i Lake Havasu City i fjor. Hvordan var det å oppleve for en 20- åring fra lille Norge?
Det var utrolig stort. Jeg kjørte først i Amatør klassen og hadde som mål å vinne den. Jeg ledet inn i finalen, men så ble jeg påkjørt på oppløpet og da gikk det ikke. Da ble jeg egentlig ganske deppa så da jeg skulle kjøre i Pro Lite klassen så omstilte jeg meg og tenkte at jeg ikke har noe å tape. Jeg gav alt og vant. Det var stort!
 
Skal du forsvare tittelen i år, og hvilke grep har du gjort for å bli best i år også?
Ja jeg må forsvare tittelen, men satser litt annerledes i år. I år satser jeg mer på Pro Ski GP klassen. Gp klassen er den klassen hvor du kan trimme jeten så mye du vil med store motorer. Derfor blir Lite klassen kanskje litt nedprioritert, men målet er fortsatt det samme- å vinne, sier Stian og smiler. Det er stor forskjell på de to klassene og på vannscooterne som blir brukt.
Stian forteller oss at man når toppfart på en 3-4 sekunder på begge jetene, men på jeten fra GP klassen så er toppfarten gjerne 30 km/t raskere på 3-4 sekunder. Derfor er det vanskeligere å svinge med den da den ligger helt på vannoverflaten og "svever". Det krever også mye mer styrke av føreren å kjøre pro jet.
 
Hjellestad Jetski klubb kan jo skilte med utallige NM, NC og Nordiske medaljer. Hvordan er det å være med i et sånn team/klubb?
Det er en utrolig bra klubb med mange medlemer og et veldig godt samhold. Ikke bare blant utøverne, men også blant foreldrene og generelt alle som er med. Det er et godt miljø i klubben og det er fint å være en del av det.
 
Dere har jo nylig fått nye klubb lokaler. Har dette ført til bedre treningsforhold?
Absolutt. Før var vi avhengig av bil og noen som kunne kjøre oss og vannscooterne. Hjelpe oss å få de på sjøen og igjen ta de opp når vi var ferdig. Var vi flere enn 4 så ble det også mye venting på kaien mens de andre ble hentet. En trening kunne fort ta 3 timer og da ble gjerne bare 1 time brukt til kjøring, mens de to andre gikk til å gjøre alt klart og til å rydde sammen igjen. Nå ligger lokalet i et nøst på Hjellestad og vi sparer mye tid ved å ha jettene rett ved sjøen. Det er mye mer praktisk i dag.
 
Hvordan trener du om vinteren? Kalde Norge byr vel på noen utfordringer?
Vi trener stort sett hele vinteren på vannet, men vi kutter ned på antall treninger til 1-2 ganger i uken slik at vi slipper å fryse så ofte. Det har vært litt annerledes i år fordi vi har ikke fått innstallert dusj i de nye lokalene ennå. Det er ikke så greit å komme kald og våt tilbake fra trening også ikke få den varmedusjen før man tar på seg hverdag klærene igjen. Jeg trener derfor mye på ski om vinteren også er det sesong i Basketball. Der spiller jeg i andre divisjon og trener med Olympia toppen.
 
Det er en dyr sport du driver med. Hvor viktig er støtten hjemmefra?
Den har alt å si. Spesielt i starten når man ikke har egen jobb og tjener egne penger. Da er man avhengig av å ha støtte fra foreldre. Uten foreldrene mine og støtten deres kunne jeg aldri ha drevet på med sporten som jeg gjør i dag. Pappa tar fri 2 måneder om sommeren for å kunne følge meg og kjøre fra race til race. Det er jeg veldig takknemelig for.
 
I 2012 ble du kåret til årets båtsport utøver og motorsport utøver av det Norske motorsportforbundet og av de Nordiske motorsportforbundene. Det er første gang i historien at en vannscooterfører har vunnet disse prisene. Hva betyr dette for deg?
Det betyr mye. Det var spesielt å vite at de har lagt merke til meg ikke bare i Norge, men også utenfor Norge. Det føles bra å vite at andre setter pris på det jeg gjør.
 
Hva er drømmen/ målene videre?
Å vinne GP klassen er jo drømmen og det langsiktige målet. Det hadde også vært gøy å vinne EM siden det er det eneste jeg ikke har vunnet, som jeg har forsøkt å vinne. Der fikk jeg andre plass i fjor og jeg var bare 1 poeng i fra i Ski Lite klassen.
Stian forteller at EM er en cup som går over 3 race, første i Belgia, andre i Portugal og siste i England. Beste sammelangt er den som vinner.
 
Har du noen tips til andre som måtte gå med samme ønske om å bli verdensmester?
Ja, første bud er å ha et godt forhold til foreldrene sine. Få de interesert i sporten og med på laget så har man et godt grunnlag. Det er mye trening og mye jobb, men det er også utrolig gøy.
Stian tipser oss om at Hjellestad Jetski klubb lar alle som ønsker få komme innom klubben og prøve seg på en vannscooter. For mer informasjon kan man besøke hjemme siden deres på www.jetski.no og avtale en prøve kjøring.
 
I det vi skal til å avslutte så kommer det inn et annet meldlem av klubben. Han forteller at de skal utpå og kjøre og spør om Stian ønsker å være med. Ja, gjerne svare Stian. For en verdensmester i vannscooter kan hverdagen by på så mye. Først et intervju også ut i pøsende regn og kjøre vannscooter. Vi takker Stian Schjetlein så mye for praten og ønsker han lykke til videre.